Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Pojem motorika, ontogeneze motoriky, teoretická východiska. 2. Pohyb v prevenci - zdravotně orientovaná zdatnost. Pohybové aktivity pro podporu zdraví. 3. Zdravotní tělesná výchova. Zdravotní skupiny. Druhy zdravotních oslabení. 4. Psychomotorika, vymezení pojmů, cíle a kompetenční oblasti psychomotoriky. 5. Motorická kompetence, diagnostika a oslabení. Dyspraxie. 6. Psychomotorická intervence ve školním prostředí. Cvičení: 1. Zdravotně orientovaná zdatnost - prostředky rozvoje. 2. ZTV - oslabení a funkční poruchy pohybového aparátu. 3. ZTV - oslabení dýchací a kardiovaskulární. 4. ZTV - metabolické poruchy - obezita. 5. ZTV - nervová a neuropsychická oslabení. 6. Psychomotorická cvičení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím zdravotně orientované tělesné výchovy dětí a dětí s hendikepy. Studenti se seznámí se zásadami správného rozcvičení, s metodami rozvoje základních pohybových dovedností a s problematikou, jednostranné zátěže a svalové nerovnováhy.
Student získá odborné kompetence pro vedení speciálních pohybových aktivit.
|
Předpoklady
|
Základní pohybové schopnosti a dovednosti odpovídající věkové charakteristice studenta.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Systematické pozorování studenta
Průběžné plnění úkolů odevzdávaných na elearning TUL a závěrečná seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
BLAHUTKOVÁ, M., a KOUBOVÁ, J. Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. Brno: CDVU MU, 1997..
-
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika TV nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha : UK - PF, 2000..
-
MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 2000..
-
MUŽÍK,V., KREJČÍ, M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc : Hanex, 1997..
-
NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3..
-
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5..
-
SPOUSTA, V. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: MU, 1994..
-
ZEMÁNKOVÁ, M. Pohyb nad zlato. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-.
|