| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Knopová Lenka, Mgr. Ph.D.
                
                    Suchomel Aleš, doc. PaedDr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Přednášky: 1. Koncepce a pojetí tělesné výchovy a výchovy ke zdraví v rámcovém vzdělávacím programu. Cíle a pojetí školní TV. Formy školní TV. 2. Vyučovací jednotka jako základní organizační forma TV. Struktura vyučovací jednotky - srovnání tradičního a alternativního pojetí. Obsah a trvání jednotlivých částí vyučovací hodiny v TV. 3. Didaktické zásady a metody a jejich aplikace v TV. 4. Didaktická interakce a chování učitele. Didaktické řídící styly využívané v TV. 5. Efektivita vyučovacího procesu v TV. Principy efektivního vyučování. Kritéria efektivity. 6. Plánování a organizace hodiny TV. Diagnostická činnost učitele. Hodnocení a klasifikace v TV. Zásady bezpečnosti v TV. 7. Náslechová hodina v praxi.    Cvičení: 1. Základní motorika a její kultivace. Vymezení pojmu a obsahu elementární TV. 2. Pohybové hry jako prostředek sociálního učení. Oblasti sociálního učení v tělesné výchově. Metody a prostředky socializace žáků. 3. Motivace a její využití při zdravotně kompenzačním cvičení. Zásady pro cvičení se zdravotními účinky. Dechová cvičení. Protahovací cvičení. Posilování. 4. Psychomotorika. Význam a možnosti využití. Činnosti s netradičním náčiním, činnosti s vyloučením zrakové kontroly, relaxační techniky. 5. Rozvoj pohybové tvořivosti v hodinách TV. Metody a prostředky. Využití hudebně pohybové výchovy jako prostředku rozvoje vytrvalostních schopností v hodinách školní TV (aerobik, kruhový trénink, intervalový trénink). 6. Vyučovací činnosti učitele TV v praxi (didaktické styly, vyučovací postupy, didaktické zásady, vyučovací metody).  7. Diagnostika a motorické testy vhodné pro děti mladšího školního věku.  8. Zadání tematických úkolů pro metodické výstupy, formální požadavky, kritéria hodnocení. Zadání seminární práce. 9.-14. Metodické výstupy studentů dle rozpisu. Připomínky a hodnocení. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující  metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra) 
                    
                
                    
                    Účast na výuce
                        - 42 hodin za semestr
                    Semestrální práce
                        - 15 hodin za semestr
                    Příprava na zkoušku
                        - 20 hodin za semestr
                    Domácí příprava na výuku
                        - 10 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | V teoretických přednáškách se student seznámí se základními didaktickými principy výuky tělesné výchovy. Praktické hodiny jsou zaměřeny na aplikaci teoretických poznatků do vlastní pedagogické praxe a seznámení s dalšími pohybovými aktivitami podporujícími pohybový rozvoj žáků a zdravotní orientaci školní tělesné výchovy. Studenti získají klíčové pedagogicko-psychologické kompetence.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Znalosti z obecné didaktiky. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Kombinovaná zkouška, Ústní zkouška 
 Podmínkou zápočtu je aktivní účast studenta na praktických hodinách, zpracování přípravy na vyučování, pedagogický výstup.  Při závěrečné zkoušce má student prokázat znalosti z teorie a didaktiky tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    BLAHUTKOVÁ, M., a KOUBOVÁ, J. Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. Brno: CDVU MU, 1997.. 
                
                    DVOŘÁKOVÁ, H. Cvičíme a hrajeme si. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1995. 80-85783-07-X.. 
                
                    DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika TV nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha : UK - PF, 2000.. 
                
                    KREJČÍ, M. Jóga, učení a hra dětí od 5 let: metodický materiál pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1993.. 
                
                    MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 2000.. 
                
                    MUŽÍK, V. a KREJČÍ, M. Tělesná výchova a zdraví. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7. 
                
                    MUŽÍK, V. Didaktika tělesné výchovy pro 1. stupeň základní školy. Brno: MU, 1993. &, &. 
                
                    TOUFAROVÁ, H.  Aerobik s dětmi plus. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 2005.. 
                
                    ZEMÁNKOVÁ, M. Pohyb nad zlato. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1998. 
                 
 
 |