Předmět: Didaktika tělesné výchovy

» Seznam fakult » FP » KTV
Název předmětu Didaktika tělesné výchovy
Kód předmětu KTV/MDTV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Knopová Lenka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické kruhy - přednášky: 1. Úvod do didaktiky TV - základní pojmy, motorika, pohybová gramotnost. 2. Ontogeneze motoriky v propojení s tělesným a psychickým vývojem. Dítě jako subjekt vyučování. 3. Pohybové schopnosti a možnosti zátěže v předškolním věku. 4. Role učitele v procesu vyučování - efektivní učitel. 5. Didaktické způsoby, styly, postupy a zásady. 6. Tělesná výchova v režimu mateřské školy. Diagnostika motorické kompetence v MŠ - hrubá a jemná motorika. 7. Test Tematické okruhy - cvičení: 1. Terminologie tělesných cvičení. 2. Metodicko - organizační formy pohybových aktivit v mateřské škole - zásady efektivní výuky. 3. Pohybová omezení v MŠ. 4. Motivace v hodinách TV u předškolních dětí - pohybová pohádka. 5. Diagnostika a motorické testy u předškolních dětí. 6. Metodické výstupy 7. Metodické výstupy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními didaktickými principy pohybového vzdělávání dětí předškolního věku.
Student získá odborné kompetence pro vyučování TV v MŠ.
Předpoklady
Základní znalosti z pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Prezentace osvojených vědomostí formou referátu

Teoretický test Účast na praktických cvičeních Vypracování přípravy na řízenou pohybovou aktivitu v MŠ formou pohybové pohádky - vzor přípravy na e-learningu Praktický výstup - nácvik vybrané pohybové dovednosti dle organizačně - metodických zásad a postupů
Doporučená literatura
  • BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorika. Brno : MU, 2007.. ISBN 978-80-210-3067-4.
  • DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika TV nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha : UK - PF, 2000..
  • DVOŘÁKOVÁ, H. Sportujeme s nejmenšími dětmi. 2. vyd.. TeMi CZ, 2009. ISBN 978-80-87156-26-1.
  • LAUPER, R. Dítě v pohybu od hlavy až k patě: pohybové hry a práce s tělem pro předškoláky a školáky. Olomouc: Poznání, 2018. ISBN 80-7178-693-4.
  • MUŽÍK, V., ŠERÁKOVÁ H. a JANOŠKOVÁ, H. Abeceda pohybové aktivity dětí. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9405-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr