Vyučující
|
-
Vrchovecká Pavlína, PhDr. Ph.D.
-
Rjabcová Helena, Mgr.
-
Kuprová Klára, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teorie: Význam plavání v životě člověka, přehled vývoje didaktiky plavání. Plavecké sporty. Technika plaveckých způsobů. Využití plavání ve zdravotní a léčebné TV. Plavání kojenců a batolat. Obecné aspekty plavecké výuky, etapy výuky, cíle jednotlivých etap. Předplavecká výuka - fáze a obsah výuky. Základní plavecké dovednosti. Metodika základního plaveckého výcviku, plavecké hry - význam a využití, pomůcky. Organizace a bezpečnost plavecké výuky. Praxe: Splývavá poloha na prsou, na zádech. Odraz od stěny. Plavecké dýchání. Základní prsařská obrátka. Hry pro adaptaci na vodní prostředí. Technika plaveckého způsobu prsa. Metodika nácviku pl. způsobu prsa. Hry pro nácvik dýchání. Technika plaveckého způsobu kraul. Kraulový (znakový) kop s různou polohou paží. Nácvik kraulového záběru. Kraulová souhra bez dýchání, s dýcháním. Hry pro nácvik splývání. Technická cvičení pro nácvik paže - kraul. Nácvik potápění a orientace pod vodou. Technika pl. způsobu znak. Znak soupaž. Metodika nácviku skoků a pádů do vody. Startovní skok. Šlapání vody, způsoby zanoření. Plavání pod vodou, lovení předmětů. Dopomoc unavenému plavci, tažení tonoucího, vytažení z vody.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Výuka je zaměřena na teoretické základy didaktiky základního plavání. Praxe je zaměřena na osvojení techniky tří plaveckých způsobů (P, K, Z), metodiku základního plaveckého výcviku, dopomoc unavenému plavci a prvky záchrany tonoucích.
Student prokáže, že je plavec. Zároveň je schopen správného provedení techniky vybraných plaveckých disciplín a startovního skoku. Je schopen poskytnout dopomoc vyčerpanému plavci.
|
Předpoklady
|
Student je plavec.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Didaktický test
Písemný test. Plavecký test - 200 m volný způsob, zahájení pádem nazad schylmo. S přihlédnutím ke covidovým opatřením - zvládnutí techniky dvou plaveckých způsobů (prsa, kraul, znak) a startovního skoku.
|
Doporučená literatura
|
-
ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Plavání. 1. Vyd. Praha : Grada, 2001..
-
ČECHOVSKÁ, I. Plavání dětí s rodiči. 1. vyd. Praha : Grada, 2002..
-
MILER, T. Branně tělovýchovné aktivity. 1. vyd. Praha: SPN, 1984..
-
RESCH, J., KUNTNER, E. Jak se neutopit. Učíme se plavat hrou a vesele. Olomouc : Hanex, 1997..
|