| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Kupr Jaroslav, PhDr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | 1. Vymezení základních pojmů a definic: sport, sportovní aktivity, volný a polovolný čas, volnočasové aktivity, význam a funkce volného času. Zadání semestrálního projektu.  2. Volný čas v kontextu historického vývoje, základní klasifikace volnočasových činností, volný čas a jeho význam u různých věkových skupin.  3. Sport. Sportovní aktivity, kategorizace, formy, trendy, faktory ovlivňující sportovní aktivity.  4. Hodnoty, hodnotový systém, pyramida hodnot. Subjektivní a objektivní hodnoty. Motivace jedince.  5. Vývojové trendy a tendence v současné společnosti s ohledem na sportovní a volnočasové aktivity, základní charakteristika, podpora pohybové aktivity a její význam ve volném čase. 6. Prožitek, zážitek, zkušenost s ohledem na volnočasové aktivity. Historie, vývoj, trendy.  7. Sportovní a volnočasové aktivity v kontextu veřejné politiky, volný čas a komunální politika, vytváření podmínek pro aktivní trávení volného času, komunální rekreace a základní principy řízení volného.   8. Typologie zařízení pro sport a volný čas, parky, otevřené prostory, dětská hřiště, volnočasová centra, sportovní areály, současný stav a tendence vývoje 9. Hra a dramaturgie her s ohledem na sportovní programy,  10. Sportovní organizace pro různé věkové kategorie, vzdělávací volnočasové instituce. Příklady projektů aktivní rekreace pro různé věkové skupiny obyvatel se zaměřením na děti a seniory 11. Cestovní kanceláře, cestovní agentury, oblasti činnosti, vymezení kompetencí, personální požadavky.  12. Sport a volný čas jako komodita, celistvý pohled na problematiku. Financování sportovních a volnočasových aktivit. 13. Aplikace sportovních a volnočasových odborníků a jejich uplatnění v praxi.   14. Zápočty. Závěrečný test. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Přednáška, Cvičení 
                    
                
                    
                    Příprava prezentace (referátu)
                        - 28 hodin za semestr
                    Domácí příprava na výuku
                        - 16 hodin za semestr
                    Příprava na zápočet
                        - 16 hodin za semestr
                    Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    Příprava na zkoušku
                        - 28 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět učí posluchače chápat sport jako prostředek tělesné kultivace a prostředek efektivního využívání volného času s pozitivním ovlivněním životního stylu. Student je schopen chápat pohybovou rekreaci jako prostředek tělesné kultivace a prostředek efektivního využívání volného času s pozitivním ovlivněním životního stylu.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Aktivní účast na výuce a zájem o problematiku. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | nespecifikováno Aktivní účast na výuce, min 80%. Vypracování, odevzdání a prezentace zadaného projektu v daný termín. Projekt musí splňovat zadaná kritéria.  Zkouška ústní. V případě potřeby a nenadálých situací (COVID-19 apod.) lze zkoušku realizovat on-line. Rozhodnutí je na vyučujícím.  Odevzdání zápočtového požadavku je možné požadovat multimediální formou (video, prezentace apod.).
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    ČECH, T. Volnočasové aktivity dětí mladšího školního věku na počátku 21. století. In HODAŇ, B. (ed.) Volný čas a jeho současné problémy. Olomouc, 2002. ISBN 80-85783-37-1.
                
                    FROMEL, K., NOVOSAD, J. a SVOZIL, Z. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc, 1999. ISBN 80-7067-945.
                
                    HODAŇ, B. a DOHNAL, T. Rekreologie. Olomouc, 2008. ISBN 978-80-244-2197-1.
                
                    VÁŽANSKÝ, M. a SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno, 2001. ISBN 80-86384-00-4.
                 
 
 |