Vyučující
|
-
Kupr Jaroslav, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení základních pojmů a definic: sport, sportovní aktivity, volný a polovolný čas, volnočasové aktivity, význam a funkce volného času. Zadání semestrálního projektu. 2. Volný čas v kontextu historického vývoje, základní klasifikace volnočasových činností, volný čas a jeho význam u různých věkových skupin. 3. Sport. Sportovní aktivity, kategorizace, formy, trendy, faktory ovlivňující sportovní aktivity. 4. Hodnoty, hodnotový systém, pyramida hodnot. Subjektivní a objektivní hodnoty. Motivace jedince. 5. Vývojové trendy a tendence v současné společnosti s ohledem na sportovní a volnočasové aktivity, základní charakteristika, podpora pohybové aktivity a její význam ve volném čase. 6. Prožitek, zážitek, zkušenost s ohledem na volnočasové aktivity. Historie, vývoj, trendy. 7. Sportovní a volnočasové aktivity v kontextu veřejné politiky, volný čas a komunální politika, vytváření podmínek pro aktivní trávení volného času, komunální rekreace a základní principy řízení volného. 8. Typologie zařízení pro sport a volný čas, parky, otevřené prostory, dětská hřiště, volnočasová centra, sportovní areály, současný stav a tendence vývoje 9. Hra a dramaturgie her s ohledem na sportovní programy, 10. Sportovní organizace pro různé věkové kategorie, vzdělávací volnočasové instituce. Příklady projektů aktivní rekreace pro různé věkové skupiny obyvatel se zaměřením na děti a seniory 11. Cestovní kanceláře, cestovní agentury, oblasti činnosti, vymezení kompetencí, personální požadavky. 12. Sport a volný čas jako komodita, celistvý pohled na problematiku. Financování sportovních a volnočasových aktivit. 13. Aplikace sportovních a volnočasových odborníků a jejich uplatnění v praxi. 14. Zápočty. Závěrečný test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět učí posluchače chápat sport jako prostředek tělesné kultivace a prostředek efektivního využívání volného času s pozitivním ovlivněním životního stylu.
Student je schopen chápat pohybovou rekreaci jako prostředek tělesné kultivace a prostředek efektivního využívání volného času s pozitivním ovlivněním životního stylu.
|
Předpoklady
|
Aktivní účast na výuce a zájem o problematiku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na výuce, min 80%. Vypracování, odevzdání a prezentace zadaného projektu v daný termín. Projekt musí splňovat zadaná kritéria. Zkouška ústní. V případě potřeby a nenadálých situací (COVID-19 apod.) lze zkoušku realizovat on-line. Rozhodnutí je na vyučujícím. Odevzdání zápočtového požadavku je možné požadovat multimediální formou (video, prezentace apod.).
|
Doporučená literatura
|
-
ČECH, T. Volnočasové aktivity dětí mladšího školního věku na počátku 21. století. In HODAŇ, B. (ed.) Volný čas a jeho současné problémy. Olomouc, 2002. ISBN 80-85783-37-1.
-
FROMEL, K., NOVOSAD, J. a SVOZIL, Z. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc, 1999. ISBN 80-7067-945.
-
HODAŇ, B. a DOHNAL, T. Rekreologie. Olomouc, 2008. ISBN 978-80-244-2197-1.
-
VÁŽANSKÝ, M. a SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno, 2001. ISBN 80-86384-00-4.
|