Vyučující
|
-
Kupr Jaroslav, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky a cvičení: 1. Vymezení základních pojmů a definic: sport, sportovní aktivity, volný a polovolný čas, volnočasové aktivity, význam a funkce volného času. Zadání semestrálního projektu. 2. Volný čas v kontextu historického vývoje, základní klasifikace volnočasových činností, volný čas a jeho význam u různých věkových skupin. 3. Sport. Sportovní aktivity, kategorizace, formy, trendy, faktory ovlivňující sportovní aktivity. 4. Hodnoty, hodnotový systém, pyramida hodnot. Subjektivní a objektivní hodnoty. Motivace jedince. 5. Vývojové trendy a tendence v současné společnosti s ohledem na sportovní a volnočasové aktivity, základní charakteristika, podpora pohybové aktivity a její význam ve volném čase. 6. Prožitek, zážitek, zkušenost s ohledem na volnočasové aktivity. Historie, vývoj, trendy. 7. Sportovní a volnočasové aktivity v kontextu veřejné politiky, volný čas a komunální politika, vytváření podmínek pro aktivní trávení volného času, komunální rekreace a základní principy řízení volného. 8. Typologie zařízení pro sport a volný čas, parky, otevřené prostory, dětská hřiště, volnočasová centra, sportovní areály, současný stav a tendence vývoje. 9. Hra a dramaturgie her s ohledem na sportovní a volnočasové programy. 10. Sportovní a volnočasové organizace pro různé věkové kategorie, vzdělávací volnočasové instituce. Příklady projektů aktivní rekreace pro různé věkové skupiny obyvatel se zaměřením na děti a seniory. 11. Cestovní kanceláře, cestovní agentury, oblasti činnosti, vymezení kompetencí, personální požadavky. 12. Volný čas a sport jako komodita, celistvý pohled na problematiku. Financování sportovních a volnočasových aktivit. 13. Aplikace volnočasových odborníků a jejich uplatnění v praxi. 14. Zápočty. Konzultace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení, Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 45 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií sportu a volnočasových aktivit.
Student získá odborné kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
Aktivní přístup a zájem o problematiku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná práce
Zápočtové požadavky: Účast na cvičeních (80% docházka). Vytvoření, odevzdání a prezentace zadaného projektu v určený termín. Projekt musí splňovat zadaná kritéria. Zkouškové požadavky: Ústní zkoušení. Odevzdání zápočtového požadavku je možné požadovat multimediální formou (video, prezentace apod.).
|
Doporučená literatura
|
-
ČECH, T. Volnočasové aktivity dětí mladšího školního věku na počátku 21. století. In HODAŇ, B. (ed.) Volný čas a jeho současné problémy. Olomouc, 2002. ISBN 80-85783-37-1.
-
FRÖMEL, K., NOVOSAD, J., SVOZIL, Z. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-7067-945.
-
HODAŇ, B., DOHNAL, T. Rekreologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2008. ISBN 978-80-244-2197-1.
-
SLEPIČKOVÁ, I. Sport a volný čas, Karolinum, Praha, 2000.. ISBN 80-246-0044-7.
-
VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-Typie, 2001. ISBN 80-86384-00-4.
|