Předmět: Pohybová výchova a gymnastika 1

» Seznam fakult » FP » KTV
Název předmětu Pohybová výchova a gymnastika 1
Kód předmětu KTV/VG1P
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Knopová Lenka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní gymnastika (14 hodinových lekcí): 1. Úvodní lekce - úkoly výuky , obsah a cíle ZG v systému TK, uplatnění ZG ve školní TV. Dělení gymnastiky. Zadání seminárních prací a metodických výstupů. 2. Pořadová cvičení. Pohyblivost horních končetin. Základy terminologie (postoje a sedy). 3. Pohyblivost trupu a šíje. Cvičení ve dvojicích. Základy terminologie (kleky). Cvičení s tyčemi. 4. Pohyblivost pánve. Cvičení s krátkým švihadlem. Základy terminologie (sedy). 5. Pohyblivost dolních končetin. Cvičení na bednách. Základy terminologie (lehy). 6. Teorie správného držení těla. Cvičení přímivá. Cvičení s plnými míči. Základy teorie (pohyby celého těla ). 7. Posilování horních končetin. Cvičení s lehkými činkami. Základy terminologie (polohy a pohyby částí těla - paže, nohy). 8. Posilování trupu a šíje. Cvičení na lavičkách. Základy terminologie (polohy a pohyby částí těla - trup, hlava). 9. Posilování přímého a šikmého břišního svalstva. Cvičení na žebřinách. 10. Posilování dolních končetin. Cvičení přímivá a vyrovnávací. 11. Cvičení rovnováhy a speciální nervosvalové koordinace. Cvičení uvolňovací a dechová. Relaxace. 12. Kombinace nářadí a náčiní a jejich využití v různých částech hodiny.Cvičení na hudbu. 13. Ukázka kondičního zaměření cvičební jednotky. Zápočtový test. 14. Zápočet. Rytmická gymnastika - cvičení: 1. Pojetí, význam a zařazení RG ve školní tělesné výchově a TV hnutí. Říkadla a jejich pohybové ztvárnění. 2. Hudební puls. Počítací doba a její souvislosti s krokem a tempem lidské chůze. Taneční krok - chůze. Dětské taneční hry 3. Pojem tempa. Střední tempo a jeho využití v pohybech částí a celého těla. Udržení a přebírání navozeného tempa. 4. Metrický akcent - takt 2/4 a 4/4. Tempové změny. 5. Seznámení se základními časovými jednotkami (čtvrtka, osminka). Cvičení s malým míčkem. Taneční krok - přeměnný krok. 6. Metrický akcent 3/4 taktu vyjádřený souhlasným akcentováním pohybu částí těla i celého těla (na místě i z místa). Cvičení s míčem. Taneční krok - řezanka. 7. Změna tempa postupné. Rozšíření časových hodnot (půlka, celá a kombinace). Jednoduché rytmické motivy. Cvičení s míčem. Taneční krok - polkový krok. 8. Interpretace rytmického impulsu - triola (kruhem, osmou, vlnou atd.) v legátovém a staccatovém pohybu ( v kontrastním pohybu skupiny a jednotlivce). Cvičení se švihadlem. Taneční krok - sousedská. 9. Charakteristické rytmy. Char. rytmy tanečních kroků 2/4 a 3/4 taktu. Taneční krok - mazurkový krok. Sestava se švihadlem. 10. Dynamika. Výklad v oblasti hudby a pohybu. Dynamické změny. Cvičení se šátkem. 11. Dynamický oblouk. Pojem vrcholu, jeho příprava a doznění. Improvizace studentů. 12. Rytmické a dynamické zvláštnosti švihových a vedených pohybů. Různá charakteristika výrazu pohybů švihových a vedených. 13. Country tance.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace, Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Výuka je zaměřena na osvojení gymnastických pohybových dovedností z hlediska metodiky a didaktiky základní a rytmické gymnastiky - učiva pro1. stupneň ZŠ.
Student si osvojí dovednosti základní a rytmické gymnastiky.
Předpoklady
Základní pohybové dovednosti odpovídající věkové charakteristice studenta.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Didaktický test

Seminární práce - grafické zpracování gymnastického rozcvičení test z učiva ZG a názvosloví metodický výstup praxe - osvojení gymnastických dovedností: 1. "semafor" P - předpažit upažit vzpažit - připažit, L - provádí stejný pohyb o jednu dobu později 2. stoj spojný-prsty spojit za zády a vystřídat paže -předklon 3. vzpod dřepmo únožný P/L - mety L/P 4. šplh na tyči 5. leh vznesmo - kolena k uším 6. sestava se švihadlem 7. přednosy na žebřinách
Doporučená literatura
  • BLAHUTKOVÁ, M. A MIKULICOVÁ, L. Využití říkadel v hudebně pohybové výchově na I.stupni základní školy. Brno : CDVU MU, 1995..
  • ZÍTKO, M. Kompenzační cvičení, Praha: NS SVOBODA, 1998. ISBN 80-205-0529-6.
  • APPELT,K. aj. Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia, 1990. IBSN 80- 703011-2.
  • DOSTÁL, V. Pořadová cvičení. Praha : UK Praha, 1992. ISBN 80-7066-554-8.
  • HÁJKOVÁ, J., VEJRAŽKOVÁ, D. Základní gymnastika. Praha : UK Praha, 1994..
  • HLINOVSKÁ , L. Didaktika rytmické gymnastiky a tance. Ústí n.L.: PF, 1983..
  • KOS, B. Lidové a společenské tance. Praha : SPN, 1980..
  • KOSTKOVÁ, J. aj. Rytmická gymnatika. Praha : Olympia, 1990. ISBN 80-7033-030-9.
  • KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha : Grada Publishing. 2006. 112 s. ISBN 80-247-1636-4.
  • MUŽÍK, V., KREJČÍ, M. Tělesná výchova a zdraví. 1.vyd. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
  • WÁLOVÁ, Z. Gymnastika s hudebním doprovodem ve školní TV. Praha : SPN, 1985..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr