Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky (7 dvouhodinových lekcí): 1. Tělesná kultura, význam, vztahy. Tělesná výchova, sport, pohybová rekreace. Základní pojmy v tělesné výchově a sportu. Pohybová činnost, tělocvičná aktivita, pohybový režim. 2. Zdraví a jeho složky. Zdravý způsob života, zdravý životní styl. Hlavní faktory ovlivňující zdravý způsob života. Změna životního stylu. 3. Tělesná cvičení. Obecná charakteristika tělesných cvičení. Motorická výkonnost, tělesná zdatnost, zdravotně orientovaná zdatnost. Složky zdravotně orientované zdatnosti. 4. Obecná stavba a funkce kostí a kloubů a kosterních svalů. Pohybový systém - jeho stavba a funkce. Nervosvalový systém a jeho funkce. 5. Reakce a adaptace organismu na tělesnou zátěž. Reakce oběhového systému. Dýchání při zátěži. Nervové řízení motoriky. 6. Motorický vývoj člověka. Periodizace lidského věku. Vývoj motoriky v dětství a dospívání. Vývoj motoriky v dospělosti a ve stáří. Lateralita v motorické činnosti. Lateralita ve školní tělesné výchově a ve sportu. 7. Motorické schopnosti - charakteristika, struktura, rozdělení. Metody rozvoje jednotlivých schopností u dětí ml. školního věku. Testování motorických schopností. 8. Motorické dovednosti. Osvojování dovedností v procesu motorického učení. Transfer motorických dovedností. Motorická omezení ve vztahu k věku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy z oboru kinantropologie - s významem pohybové aktivity pro člověka, s motorickým vývojem člověka, s biologickými a somatickými předpoklady motorické činnosti, s charakteristikou motorických schopností, motorických dovedností a pohybové gramotnosti člověka.
Student získá odborné kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast na cvičeních. Úspěšně splněný písemný test v každé ze tří částí.
|
Doporučená literatura
|
-
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. 1. vyd. Praha : PF UK, 2000. ISBN 80-7290-005-6..
-
DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie pohybového systému. 1. vyd. Praha : UK, 1996.
-
DYLEVSKÝ, I.; TROJAN S. Somatologie 1, 2. Učebnice pro SZŠ. Avicenum, Praha 1990..
-
MÁČEK, M. a MÁČKOVÁ, J. Fyziologie tělesných cvičení. 1. vyd. Praha : Onyx, 1995. ISBN 80-85228-20-3..
-
MUŽÍK, V. a KREJČÍ, M. Tělesná výchova a zdraví. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7..
-
NOVOTNY, I. a HRUŠKA, M. Biologie člověka pro gymnázia. 2. vyd. ISBN 80-7168-462-7..
-
SUCHOMEL, A. Tělesně nezdatné děti školního věku. 1. vyd. Liberec : TU, 2006..
|