Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky (7 dvouhodinových lekcí): 1. Tělesná kultura, význam, vztahy. Tělesná výchova, sport, pohybová rekreace. Základní pojmy v tělesné výchově a sportu. Pohybová gramotnost, tělocvičná aktivita, pohybový režim. 2. Zdraví a jeho složky. Zdravý způsob života, zdravý životní styl. Hlavní faktory ovlivňující zdravý způsob života. Změna životního stylu. 3. Tělesná cvičení. Obecná charakteristika tělesných cvičení. Motorická výkonnost, tělesná zdatnost, zdravotně orientovaná zdatnost. Složky zdravotně orientované zdatnosti. 4. Obecná stavba a funkce kostí a kloubů a kosterních svalů. Pohybový systém - jeho stavba a funkce. Nervosvalový systém a jeho funkce. 5. Reakce a adaptace organismu na tělesnou zátěž. Reakce oběhového systému. Dýchání při zátěži. Nervové řízení motoriky. 6. Motorický vývoj člověka. Periodizace lidského věku. Vývoj motoriky v dětství a dospívání. Vývoj motoriky v dospělosti a ve stáří. Lateralita v motorické činnosti. Lateralita ve školní tělesné výchově a ve sportu. 7. Motorické schopnosti - charakteristika, struktura, rozdělení. Metody rozvoje jednotlivých schopností u dětí ml. školního věku. Testování motorických schopností. 8. Motorické dovednosti. Osvojování dovedností v procesu motorického učení. Transfer motorických dovedností. Motorická omezení ve vztahu k věku. Základní pohybové dovednosti - "fundamental movement skills".
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy z oboru kinantropologie - s významem pohybové aktivity pro člověka, s motorickým vývojem člověka, s biologickými a somatickými předpoklady motorické činnosti , s charakteristikou motorických schopností, motorických dovedností a pohybové gramotnosti.
Student získá odborné kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test
Aktivní účast na cvičeních. Průběžné plnění úkolů. a pracovních listů. Úspěšně splněný písemný test za každým z celkem 3 bloků.
|
Doporučená literatura
|
-
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. 1. vyd. Praha : PF UK, 2000. ISBN 80-7290-005-6..
-
DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie pohybového systému. 1. vyd. Praha : UK, 1996.
-
MÁČEK, M. a MÁČKOVÁ, J. Fyziologie tělesných cvičení. 1. vyd. Praha : Onyx, 1995. ISBN 80-85228-20-3..
-
Měkota, K. Motorické schopnosti. Olomouc, 2005. ISBN 80-244-0981-X.
-
Měkota, K. Pohybové dovednosti - činnosti - výkony. Olomouc, 2007. ISBN 978-80-244-1728-8.
-
NOVOTNY, I. a HRUŠKA, M. Biologie člověka pro gymnázia. 2. vyd. ISBN 80-7168-462-7..
-
SUCHOMEL, A. Tělesně nezdatné děti školního věku. 1. vyd. Liberec : TU, 2006..
-
Šeflová, I. Pohyb a zdraví. Liberec, 2014.
|