Vyučující
|
-
Podzimek Michal, PaedDr. ICLic. Th.D, Ph.D.
-
Václavíková Lenka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Semináře: 1.Zadání tématu semestrálního projektu pro projektové vyučování ve vzdělávacím oboru Základy společenských věd - Výchova k občanství. 2.Vyučující jako nástroj výchovy - sebepoznání, porozumění zpětné vazbě. 3.Modelové situace pro výchovně vzdělávací cíle v okruhu Člověk jako jedinec. 4.Modelové situace pro výchovně vzdělávací cíle v okruhu Člověk jako jedinec. 5.Modelové situace pro výchovně vzdělávací cíle v okruhu Člověk ve společnosti. 6.Modelové situace pro výchovně vzdělávací cíle v okruhu Člověk ve společnosti. 7.Modelové situace pro výchovně vzdělávací cíle v okruhu Člověk ve společnosti. 8.Modelové situace pro výchovně vzdělávací cíle v okruhu Člověk, stát a právo. 9.Modelové situace pro výchovně vzdělávací cíle v okruhu Člověk, stát a právo. 10.Modelové situace pro výchovně vzdělávací cíle v okruhu Člověk, stát a hospodářství. 11.Modelové situace pro výchovně vzdělávací cíle v okruhu Člověk, stát a hospodářství. 12.Modelové situace pro výchovně vzdělávací cíle v okruhu Mezinárodní vztahy, globální svět. 13.Modelové situace pro výchovně vzdělávací cíle v okruhu Mezinárodní vztahy, globální svět. 14.Závěrečné shrnutí kurzu, diskuse nad hodnocením odevzdaných semestrálních projektů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Didaktický kurz vytváří prostředí pro získání kompetencí budoucích učitelů základů společenských věd. Kurz navazuje na práci v předmětu Oborová didaktika 1 a Didaktické dovednosti pro společenské vědy 1, které mu jsou prerekvizitami. Procvičovaná témata vedou frekventanta k hlubšímu i konkrétnějšímu zaměření na témata výchovy k občanství pro 2. stupeň ZŠ. Kurz uvádí frekventanty do problematiky využití organizačních forem výuky v předmětu základů společenských věd a výchovy k občanství, jak je koncipován ve standardech pro tuto vzdělávací oblast. Frekventanti kurzu tak budou seznámeni a sami si v modelových situacích ověří využití současných metod kooperativního učení. Kurz slouží především k získání kompetence k učení Základů společenských věd či výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích, vytvoření a prezentace semestrálního projektu. Aktivní účast na semináři. Projekt a jeho prezentace.
|
Doporučená literatura
|
-
BELZ, Horst a SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. 3. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0846-4..
-
ČINČERA, Jan et al. Environmentální výchova z pohledu učitelů. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8439-1..
-
Kasíková, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, Portál, 2016.ISBN 978-80-262-0983-6..
-
LOKŠOVÁ, Irena a LOKŠA, Jozef. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2..
-
OBST, Otto. Obecná didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1..
-
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7..
-
SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8..
|