Vyučující
|
-
Umlauf Václav, MTh. Ph.D.
-
Bartoš Vít, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
" pojetí vztahu člověka a světa v období klasického Řecka a v období helénismu " středověký obraz člověka a renesanční revolta " novověké a osvícenské koncepce původního stavu lidství - základní intuice o vztahu přirozeného a kulturního " člověk jako bytost praxe v tradici německého idealismu a marxismu " člověk jako homo oeconomicus v tradici anglické politické ekonomie a utilitarismu " mezi andělem a opicí - člověk v pojetí evolucionismu 19. století; ideologický střet " člověk bez esenciální přirozenosti - existencialistická interpretace člověka " moderní naturalistická či evolucionistická interpretace fenoménu člověka - renesance osvícenského konceptu lidské přirozenosti? (člověk v perspektivě sociobiologie, kognitivní vědy, neuroekonomie, antropologie)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 60 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět Kapitoly z filozofie pro studijní program Sociální práce má za cíl seznámit posluchače s komplexním filosofickým tématem, které explicitně formuloval Immanuel Kant v podobě shrnující otázky "co je člověk?". Studenti se proto seznámí s širokou paletou perspektiv, ze kterých je ústřední otázka aktuálně pojednávána. Naší privilegovanou perspektivou bude pohled na člověka, který nám skýtají tzv. kognitivní vědy a kognitivní filozofie. Tradiční filozofické koncepce člověka budou interpretovány v kontextu těchto moderních přístupů. Zároveň bude kladen důraz na pokud možno vyváženou interpretaci vztahu vrozeného a získaného, tj. na vztah determinujících biologických předpokladů a proměnlivých kulturních faktorů v jejich vzájemné koevoluci. Student programu Sociální práce tak získá hlubší teoretický vhled do problematiky lidských záležitostí, který bude mít i reálný impakt na praktickou stránku práce v pomáhajících profesích.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej
test
|
Doporučená literatura
|
-
ARENDT, Hannah. Eichmann v Jeruzalémě: Zpráva o banalitě zla. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1995. 428 s. ISBN 80-204-0549-6..
-
DAMASIO, Antonio R. Hledání Spinozy. 1. vyd. Praha: Dybbuk, 2004. 350 s. ISBN 80-903001-9-7.
-
FOUCAULT, Michel. Zrození biopolitiky. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2009. 251 s. ISBN 978-80-7325-181-9..
-
FROMM, Erich. Strach ze svobody. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. 158 s. ISBN 80-206-0290-9..
-
HAIDT, Jonathan. Hypotéza štěstí: hledání moderních pravd ve staré moudrosti. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2014. 351 s. ISBN 978-80-7363-539-8..
-
HAIDT, Jonathan. Morálka lidské mysli. 1. vyd. Praha: Dybbuk, 2013. 477 s. ISBN 978-80-7438-090-7..
-
KOUKOLÍK, František. Proč se Dostojevskij mýlil?: o vědomí, empatii, altruismu, lásce, zlu a religiozitě. 1. vyd. Praha: Galén, 2007. 216 s. ISBN 978-80-7262-482-9..
-
LORENZ, Konrad. Osm smrtelných hříchů. 1. vyd. Praha: Academia, 2000. 94 s. ISBN 80-200-0842-X..
-
SÝKOROVÁ, Kateřina. Základy sociologie, filosofie a etiky pro pomáhající profese. 1. vyd. Liberec: TU v Liberci.
-
WILSON, Edward O. O lidské přirozenosti: máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem? Praha: Lidové noviny, 1993. 247 s. ISBN 80-7106-076-3..
|