| Název předmětu | Elementární aritmetika s didaktikou 2 |
|---|---|
| Kód předmětu | KMA/PDA2* |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata seminářů: 1. Budování pojmové struktury - motivace, separované modely, univerzální modely, abstraktní znalosti, krystalizace. 2. Zlomky, pojmy, práce s nimi. Využití názoru při práci se zlomky. 3. Výpočet části z celku (znázornění). Výpočet více částí z celku. Desetinná čísla. 4. Jednoduché slovní úlohy s jednou operací - metodický postup, typy úloh. 5. Složené slovní úlohy - metodický postup (názor). 6. Poznávání operace sčítání přirozených čísel - komparace metod. Zápis přirozeného čísla v různých číselných soustavách 7. Dělitelnost přirozených čísel, společný násobek a dělitel - aplikační úlohy. 8. Vytváření přirozeného prostředí pro nabývání dalších zkušeností s čísly. 9. Transmisivní a konstruktivistický přístup k výuce matematiky. 10. Konvergentní a divergentní myšlení v matematice, specifika na 1. stupni ZŠ. Algoritmy na 1. stupni ZŠ. 11. Aktivizující činnosti ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ Badatelsky orientovaná výuka. 12. Logicko-kombinační myšlení žáků - metody jeho rozvoje, aktivizující činnosti. 13. Formalismus v matematice - formální a neformální znalosti, diagnostika formalismu. 14. Digitální technologie - pozitiva a negativa při jejich využívání.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Demonstrace dovedností studentů
|
| Výstupy z učení |
|
Vybavit studenty poznatky, návyky a dovednostmi k využití aktivizujících činností ve výuce u vybraných témat matematiky na 1. stupni ZŠ (zlomky, slovní úlohy, přirozená čísla, desetinná čísla, dělitelnost) rozvoj konvergentního a divergentního myšlení, logicko-kombinačního myšlení, využití moderních informačních technologií ve výuce. Komentování matematických pojmů, příprava matematických her, soutěží, cvičení.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti. |
| Předpoklady |
|
Účast na seminářích, úspěšné absolvování Didaktiky aritmetiky 1
KMA/KDA1* ----- nebo ----- KMA/PDA1* |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Účast na seminářích, zápočtový test, seminární práce. Samostatné výstupy. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|