Předmět: Dějiny západního myšlení

» Seznam fakult » FT » KFL
Název předmětu Dějiny západního myšlení
Kód předmětu KFL/DZM19
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Umlauf Václav, MTh. Ph.D.
  • Podzimek Michal, PaedDr. ICLic. Th.D, Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1.Dějinnost jako konstrukt: Problematická periodizace dějin a existenciální otázky posledních tisíciletí. 2.Hledání arché: Přechod od mýtického chápání světa k dějinám a hledání původu u přírodních filosofů. 3.Obrat k člověku: Zrození etiky a problém pravdy - Sokrates, Platón a platonská tradice v evropských dějinách. 4.První Organon: Filosofie jakožto věda v díle Aristotela a jeho následovníků. 5.Slast a povinnost: Helénské a pozdně antické hledání jistoty v dílech stoiků, epikurejců a skeptiků. 6.Prolínání teologie a filosofie: Otázky křesťanské teologie a filosofie v době christianizace nových národů. 7.Uč se čtením: Scholastická metoda tázání se po smyslu a vláda metafyziky. 8.Mystika a krása: Renezanční optimismus a láska ke kráse. Humanistický obrat k subjektu. 9.Augustinianismus a reformace: Vznik moderního západního subjektu, problém tolerance a lidská práva. 10.Jasně a přesně: Hledání jistoty v době rozpadu starého světa - matematizace světa a nový organon. 11.Vědění je moc: Empirismus a induktivní přístup ke světu od Bacona po Huma. Éra dobývání přírody. 12.Jednotlivec jako základ politické moci: Společenská smlouva jakožto základ uspořádání nového řádu věků. 13.Člověk, základ smyslu světa: Místo člověka ve světě očima německého idealismu, romantismus. 14.Duch dějin: Transcendentální přístup ke světu, hegeliánské vyústění dějin a marxistická kritika. Semináře: 1.Epochální charakter dějin, měření času a kalendář (UMLAUF, Václav. Synopse dějinnosti a koncept historie: hermeneutické eseje o filosofii dějin. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2010, s. 125-144) 2.Vznik řecké polis a první mudrci (VERNANT, Jean-Pierre. Počátky řeckého myšlení. Praha: OIKOYMENH, 2012, s. 37-53) 3.Platón (PLATÓN. Euthyfrón; Obrana Sókrata; Kritón. Praha: OIKOYMENH, 2000) 4.Aristotelovo pojetí vědy (RICKEN, Friedo. Antická filosofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, s. 94-108) 5.Epikurejská etika: (NUSSBAUM, Martha Craven. Křehkost dobra: náhoda a etika v řecké tragédii a filosofii. Praha: OIKOYMENH, 2003, kap. 11) 6.Smysl Starého a Nového zákona (SOKOL, Jan. Člověk a náboženství. Praha: Portál, 2004, s. 65-80). 7.Spor o dvojí pravdu: (PUTALLAZ, François-Xavier a IMBACH, Ruedi. Povoláním filosof: Siger z Brabantu a středověká universita. Praha: OIKOYMENH, 2005) 8.Renesance a humanismus (MORE, Thomas. Utopie. Praha: Mladá fronta, 1978) 9.Protestantská etika a duch kapitalismu (WEBER, Max. Metodologie, sociologie a politika. Praha: OIKOYMENH, 2009, s. 182-223) 10.Descartes (DESCARTES, René. Rozprava o metodě: jak vést správně rozum a hledat pravdu ve vědách. Praha: OIKOYMENH, 2016) 11.Idoly vědění (BACON, Francis. Nové organon. Vyd. 2. Praha: Svoboda, 1990, s. 56-72) 12.Novodobá politická moc (LOCKE, John. Druhé pojednání o vládě. Praha: Svoboda, 1992) 13.Kant, Immanuel (KANT, Immanuel. Odpověď na otázku: Co je to osvícenství? Filosofický časopis. 1993, č. 3, s. 381-390.) 14.Kritika transcendentálního přístupu (MARX, Karl. Mzda, cena a zisk. Praha: Svoboda, 1977)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Kurz seznamuje studenty prostřednictvím dějin filosofie s dějinami západního myšlení. Zasahuje časovou plochu od starověkého Řecka po významné myšlenkové koncepty 19. století. Vzhledem k takto velkému rozsahu se jedná o přednesení základních myšlenkových konceptů formou populárních přednášek. Student si tak učiní představu o fundamentálních otázkách, které si člověk Západu v průběhu dějin kladl a jak si na ně odpovídal. Semináře, které následují po každé přednášce, jsou založeny na četbě a interpretaci textů vybraných myslitelů, kde je možné přednesený problém zahlédnout v kontextech.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast v seminářích Plnění průběžných úkolů Závěrečná písemná zkouška
Doporučená literatura
  • HEJNA, Dalibor. Kapitoly z dějin filosofie I. Antická filosofie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, 2013. ISBN 978-80-7372-994-3..
  • HEJNA, Dalibor. Kapitoly z dějin filosofie II. Novověká filosofie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, 2013. ISBN 978-80-7372-993-6..
  • KRATOCHVÍL, Zdeněk. Filosofie mezi mýtem a vědou: od Homéra po Descarta. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1789-5..
  • KUNZMANN, Peter; WIEDMANN, Franz; BURKARD, Franz-Peter. Encyklopedický atlas filosofie. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-339-8..
  • PODZIMEK, Michal. Základy filosofického myšlení. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-440-5..
  • STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7195-206-0..
  • UMLAUF, Václav. Evropské cesty k vlastnímu Já. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002. ISBN 80-7325-002-0..
  • WEISCHEDEL, Wilhelm. Zadní schodiště filosofie. Vyd. 2. Olomouc: Votobia, 1995. ISBN 80-7198-015-3..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr