Předmět: Úvod do didaktiky společenských věd

» Seznam fakult » FT » KFL
Název předmětu Úvod do didaktiky společenských věd
Kód předmětu KFL/UDI19
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Podzimek Michal, PaedDr. ICLic. Th.D, Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1.Představení koncepce kurzu a uvedení do problematiky oborových didaktik 2.Specifikum výchovy k občanství a základů společenských věd 3.Očekávané výstupy ve výchově k občanství a základech společenských věd 4.Role učitele - jeho znalosti, dovednosti, hodnoty a postoje 5.Kompetence a výzvy učitele výchovy k občanství a základů společenských věd 6.Vzdělávací a výchovné cíle, zaměřené na výchovu k demokratické kultuře 7.Problém didaktické analýzy vzhledem k výchovně-vzdělávacím cílům v OV a ZSV 8.Kontroverzní témata a práce s nimi ve výuce 9.Vyučovací metody při realizaci výchovně-vzdělávacích cílů OV a ZSV 10.Kooperativní vyučování a další vyučovací metody při realizaci výchovně-vzdělávacích cílů OV a ZSV 11.Diskuse ve výuce jakožto forma naplňování výchovně-vzdělávacích cílů 12.Problematika projektového vyučování 13.Příklady z praxe - kooperativní vyučování v konkrétních realizovaných výukách 14.Závěrečné kolokvium a shrnutí kurzu

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Kurz je koncipován jako úvod do oborové didaktiky výchovy k občanství a základů společenských věd. Cílem předmětu je během jednoho semestru seznámit studenty se vzdělávacím kurikulem a specifiky výchovně-vzdělávacích cílů výchovy k občanství a základů společenských věd. Frekventanti kurzu budou dále obeznámeni s potřebnými klíčovými kompetencemi a jejich rozvojem ve vzdělávání.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Závěrečné kolokvium
Doporučená literatura
  • BELZ, Horst; SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0846-4..
  • HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3..
  • Kasíková, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, Portál, 2016.ISBN 978-80-262-0983-6..
  • LOKŠOVÁ, Irena; LOKŠA, Jozef. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2..
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1..
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr