Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy cvičení (v blocích, které budou probíhat v rozsahu 2-4 týdnů): Využití historických leteckých snímků a starých map a plánů pro sledování krajinných změn (zdroje dat, nácvik skenování na velkoformátovém skeneru, georeferencování podkladů, analýza obsahu), 4 týdny. Sběr dat v terénu s využitím tabletu a GPS, 2 týdny. Využití geografických informačních systémů a webových map ve sbírkových institucích (tvorba digitální databáze pro muzejní sbírku, zdroje prostorových vlastností sbírkových předmětů na příkladu geologické sbírky, sbírky fotografií a obrazů), 3 týdny. Tvorba webových map a map s příběhem na platformě ArcGIS Online a ArcGIS Story Maps, 3 týdny. Závěrečný projekt, 2 týdny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit soubor znalostí a dovedností z oblasti uplatnění digitálních technologií v oboru historie se zaměřením na prostorové (geografické) nástroje a techniky využitelné při studiu archivních materiálů a dalších zdrojů dat a informací relevantních pro studium historie. Cílem je přispět k budování takových digitálních a prostorových kompetencí, které jsou nutné pro digitálně gramotného absolventa vysoké školy.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na cvičení.
|
Doporučená literatura
|
-
Klápště, J. Proměna českých zemí ve středověku. Praha, 2005.
|