Vyučující
|
-
Svoboda Milan, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Anotace: Přednášky, členěné chronologicky v pěti tematických oddílech, seznamují se soudobým pojetím výkladu českých dějin raného novověku. Cílí k obecným úvahám o začlenění Zemí koruny české do habsburské monarchie při zachování základního faktografického rámce. Nevyhýbají se historiografickým problémům výkladu. Semináře pojednávají vybraná témata k přednáškám detailněji; jednotlivě, skupinově i hromadně. Všímají si interpretace pramenů a užití odborné literatury tvůrčím způsobem. Předpokladem jsou znalosti základů historikovy práce se schopností kriticky nakládat s elektronickými médii. Tematické vymezení: I) HABSBURKOVÉ - DYNASTICKÝ FENOMÉN ČESKÝCH A EVROPSKÝCH DĚJIN 01) Historické stereotypy a výklady, jejich působení v české historiografii 02) Novější přístupy a bádání o stavovství, absolutismu, konfesijní politice II) HABSBURSKÁ ŘÍŠE VE STŘEDNÍ EVROPĚ 1526-1790 03) Panovník a stavy: od Ferdinanda I. po Ferdinanda III. (1526-1657). Císařský dvůr a jeho reprezentace 04) České země, Uhry, Chorvatsko, Sedmihradsko 05) Svatá říše římská a habsburské dědičné země, císař a říše (1520-1648) 06) Válečnictví a finance. Habsburkové a Osmani, daně a bankovní domy. "Dlouhá válka" 1618-1648) 07) Víra a vyznání v dědičných zemích Habsburků. Reformace, protireformace, protestantismus a katolická reforma. Exil. Barokní zbožnost. Sociální a konfesijní disciplinace. Čarodějnické procesy, kacíři. 08) Kultura renesance a manýrismu v českých zemích. Barokní Čechie. III) "VELKÉ RAKOUSKÉ STOLETÍ" 1700-1792 09) Panovníci a panovnice od Leopolda I. po Leopolda II. (1657-1792) 10) Válečníci, reformátoři, politikové, umělci 11) Expanze habsburské říše, obrana její celistvosti a kolonialismus. Vojenská střetnutí v Evropě (1740-1748, 1756-1763) a na Balkáně. 12) Změny duchovního světa: sekularizace, osvícenství, tolerance 13) Století lesku i bídy: dvůr v baroku, svátky, hudba a divadlo. Sociální disproporce: konflikty, epidemie. 14) Shrnutí kurzu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 62 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 62 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přednášky, členěné chronologicky v pěti tematických oddílech, seznamují se soudobým pojetím výkladu českých dějin raného novověku. Cílí k obecným úvahám o začlenění Zemí koruny české do habsburské monarchie při zachování základního faktografického rámce. Nevyhýbají se historiografickým problémům výkladu. Semináře pojednávají vybraná témata k přednáškám detailněji; jednotlivě, skupinově i hromadně. Všímají si interpretace pramenů a užití odborné literatury tvůrčím způsobem. Předpokladem jsou znalosti základů historikovy práce se schopností kriticky nakládat s elektronickými médii.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Vzhledem k tomu, že předmět se podle nové akreditace na KHI již nevyučuje, je povinností několika zbývajících studujících, kteří ještě tento předmět nesplnili, následující: 1. prezentované téma v některém z minulých seminářů (pokud k prezentaci nedošlo, zašlou studující svou prezentaci v powerpointu vyučujícímu e-mailem); 2. úspěšně složený test v ústní podobě; 3. v rámci ústní zkoušky rozprava na vydanými prameny (5 tituly) a prostudovanou odbornou literaturou (5 tituly), jež zájemci o ústní zkoušku předloží zkoušejícímu k odsouhlasení nejméně týden před zkouškou.
|
Doporučená literatura
|
-
Janáček, J. České dějiny. Doba předbělohorská I/1-2, Praha 1968-1984.
-
Maur, E. Československé dějiny 1648-1781, Praha 1976.
-
Vorel, P. Velké dějiny Zemí koruny české, VII, Praha 2005.
|