Vyučující
|
-
Habánová Anna, M.A., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Anotace: Cílem předmětu je představit studentům odbornou práci v galerii. Náplní jednotlivých hodin bude teoretický i praktický úvod do problematiky výstavnictví: výstavní idea, prostor, teoretické zpracování zadaného projektu - výběr výtvarných děl, problematika instalace, propagace. V rámci výuky - cvičení i přednášek - se předpokládá aktivní účast, práce se zadanými texty. Studenti navštíví minimálně tři různé výstavy/objekty a budou je prezentovat v rámci cvičení. Společně navštívíme výstavu 1000 und Deine Sicht v Žitavě. Tematické vymezení jednotlivých okruhů přednášek - pořadí se v rámci výuky může změnit, přesné pořadí je aktualizováno v e-learningu: 01) Návštěva Oblastní galerie v Liberci, úvod do problematiky galerií a muzeí ČR 02) Periodika se zaměřením na výtvarné umění, historie sběratelství výtvarného umění, galerie, muzeum, galerie, dům umění (Kunsthalle), umělecké spolky ČR, historie a současnost, profesní sdružení, etický kodex ICOM 03) Současná platná legislativa týkající se muzeí a galerií 04) Evropské a světové galerie - historie, sbírkové fondy, katalogy, muzea a galerie libereckého kraje, zaměření, sbírkové fondy, publikační činnost 05) Náplň galerijní práce: prezentace, odborná činnost; návrh možných výstavních projektů 06) Koncepce výstavy, teoretické zpracování - vytvoření portfolia, galerie a veřejnost; vytvoření doprovodného programu pro širokou veřejnost se zaměřením na různé věkové kategorie 07) Ochrana a bezpečnost sbírek; otázka finančního zabezpečení projektu, vytvoření doprovodných tiskovin (pozvánky, plakát, katalog, texty PR) Na přednášky budou navazovat cvičení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je představit odbornou práci v galerii. Náplní výuky bude teoretický i praktický úvod do problematiky výstavnictví: výstavní idea, teoretické zpracování zadaného projektu - výběr výtvarných děl, finanční zabezpečení, problematika instalace, propagace.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Kolokvium
Aktivní účast na jednotlivých hodinách; splnění zadaných úkolů; prostudovaná doporučená literatura. V rámci výuky - cvičení i přednášek - se předpokládá aktivní účast, práce se zadanými texty. Studenti navštíví minimálně tři různé výstavy/objekty a budou je prezentovat v rámci cvičení. Společně navštívíme výstavu 1000 und Deine Sicht v Žitavě. Účast na společných výukových hodinách je povinná. Maximální tolerovaná absence jsou dva výukové bloky.
|
Doporučená literatura
|
-
Brabcová Alexandra. Brána muzea otevřená: [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea].. Náchod, 2003. ISBN 80-86213-28-5.
-
Brabcová Alexandra. Múzejná pedagogika: učebné texty. Bratislava, 2013. ISBN 978-80-8060-314-4.
-
Jelínková Dagmar. Jak administrovat muzejní výstavu?: Metodický manuál pro muzejní registrátory specialisty. Praha, 2019. ISBN 978-80-7035-696-8.
-
Jelínková Dagmar. Jak zarámovat obraz?.. Praha, 2017. ISBN 978-80-7035-662-3.
-
Jelínková Dagmar. Sbírky v pohybu podruhé: sborník příspěvků ze semináře Mobilita sbírek VII, Sbírky v pohybu 2. Praha, 2018. ISBN 978-80-7035-696-8.
-
Lhotová. Dějiny výstavnictví.
|