Předmět: Rozvíjení rovinné a prostorové představivosti

» Seznam fakult » FT » KMA
Název předmětu Rozvíjení rovinné a prostorové představivosti
Kód předmětu KMA/KVRRP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pirklová Petra, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cvičení: Rovinná a prostorová představivost - její složky, příčiny nízké úrovně Prostorová percepce - porovnávací úlohy Prostorová vizualizace - vizuálně geometrické a kreativní úlohy, krychlové stavby Mentální rotace - pohledy na tělesa, geometrická zobrazení v rovině i prostoru, pohyb těles a rovinných útvarů Chápání prostorových vztahů - konstrukční úlohy Prostorová orientace - úlohy s mapou či plánem Hry zaměřené na rozvoj představivosti (stavebnice, hry, hlavolamy, labyrinty) Klamy při vnímání prostoru

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta, E-learning, Samostudium studentů
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem je postupně studenty seznámit s rovinnou a prostorovou představivostí a jejím užitím. Dále pak praktické řešení různých typů úloh, her, hlavolamů atp., při kterých je rozvíjena rovinná i prostorová představivost.
Cílem je postupně studenty seznámit s rovinnou a prostorovou představivostí a jejím užitím. Dále pak praktické řešení různých typů úloh, her, hlavolamů atp., při kterých je rozvíjena rovinná i prostorová představivost.
Předpoklady
-

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška

účast na cvičeních, seminární práce
Doporučená literatura
  • Kárová, V. Didaktické hry ve vyučování matematice v 1. - 5. ročníku základní a obecné školy, část geometrická. Plzeň, Západočeská univerzita. 2004.
  • Molnár, J., Perný, J., Stopenová, A. Prostorová představivost a prostředky k jejímu rozvoji. Praha: JČMF. 2006.
  • Molnár, J. Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2009.
  • Riedlerová, I. Hádanky a hlavolamy pro rozvoj myšlení dětí. Praha: Portál. 2001.
  • Špačková, R. 111 námětů pro tvořivou hru dětí. Praha: Portál. 2010.
  • Voráčová, Š.:. Atlas geometrie. Academia, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr