Vyučující
|
-
Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
-
Břehovský Jiří, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Předmět didaktiky matematiky ve vztahu k výuce na 1. stupni základní školy. 2. Dějiny školské matematiky na 1. stupni základní školy. 3. Didaktické zásady ve vyučování matematice na 1. stupni základní školy. Žákův poznávací proces. 4. Učebnice a cvičebnice - využití ve výuce matematiky, činnost učitele a činnost žáka. Příprava na vyučovací hodinu - praktické zpracování procvičených témat - výroková logika, rozvoj logického myšlení. 5. Organizace vyučování matematice na 1. stupni základní školy. 6. Komunikace v matematice. 7. Mateřský jazyk ve vyučování matematice na 1. stupni základní školy. Cvičení: 1. Práce s učebnicí, cvičebnicí a jinými tištěnými zdroji. 2. Příprava na vyučovací hodinu - praktické zpracování probraných témat. 3. Didaktická hra, matematické rozcvičky jako aktivizující činnosti v hodinách matematiky. 4. Stavba vyučovaných hodin na málotřídní škole. Práce v odděleních, střídání forem práce. 5. Tabulka jako nástroj k řešení úloh. 6. Nové přístupy k výuce matematiky - výuka podle Hejného. 7. Prostředí v Hejného matematice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášek a cvičení je vybavit studenty poznatky, návyky a dovednostmi nezbytnými k výuce všech složek aritmetiky na 1. stupni ZŠ - číselné obory, výrazy, práce se slovními úlohami. Dále pak seznámit studenty s metodickými postupy při výuce učiva, prací s učebními pomůckami, literaturou a užitím aritmetiky v praxi. Na přednáškách jsou studenti seznámeni s teoretickými otázkami didaktiky matematiky a aritmetiky. Semináře jsou věnovány praktickému využívání teoretických poznatků a vlastní práci studentů.
Orientace v základních pojmech teoretické aritmetiky, intuitivní výrokové logiky a teorie množin. Osvojení základních dovedností pro výuku matematiky na 1. stupni.
|
Předpoklady
|
Znalosti středoškolské matematiky Znalosti kurzů Matematika 1 - 4
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Analýza výkonů studenta, Prezentace osvojených vědomostí formou referátu
Účast na cvičeních, prezentace, seminární práce. Písemná a ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BUDÍNOVÁ, I. Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých typů úloh v matematice. Brno. 2018.
-
Divíšek, J. a kol. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha, SPN, 1989.
-
HEJNÝ, M.. In Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha. 2004.
-
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika.. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-397-0.
-
HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky ? 1. díl.. online. UK Praha, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
-
HEJNÝ, M. Záporná čísla. In Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha. 2004.
-
HOŠPESOVÁ, A. a kol. Matematická gramotnost a vyučování matematice. České Budějovice. 2011.
-
KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
-
Križalkovič, K. a kol. Didaktika matematiky na 1. stupni ZŠ. Bratislava, SPN, 1990.
-
KUBÍNOVÁ. M.. Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha. 2002.
-
KUŘINA, F. a kol. Matematika a porozumění světu.. Praha: Academia., 2009. ISBN 978-80-200-1.
-
POLÁK, J. Didaktika matematiky. Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. II. Část. Obecná didaktika matematiky. Plzeň. 2016.
-
RENDL, M., VONDROVÁ, N. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. online. UK Praha, 2013. ISBN 978-80-7290-723-6.
-
VONDROVÁ, N.. Matematická slovní úloha. Praha. 2020.
|