Vyučující
|
-
Bímová Daniela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: Seznámení s geometrickými pojmy vyučovanými na 1. stupni ZŠ z didaktického hlediska, praktické aplikace učiva geometrie 1. stupně ZŠ při výuce. 1. Předmět didaktiky geometrie ve vztahu k výuce na 1. stupni ZŠ. Různé přístupy k výuce geometrie na 1. stupni ZŠ. 2. Didaktické zásady ve vyučování geometrie na 1. stupni ZŠ - zásada názornosti. Modely a didaktické pomůcky pro výuku geometrie. 3. Organizační formy vyučování geometrii na 1. stupni ZŠ. Specifika přípravy na vyučovací hodinu geometrie. Střídání forem práce. 4. Pojmotvorný proces v geometrii (zavádění geometrických pojmů na 1. stupni ZŠ). Symbolika používaná v geometrii na 1. st. ZŠ. 5. Konstrukční úlohy, proces matematizace, fáze a metody řešení konstrukčních úloh. Metodické postupy. Praktické používání symbolických a slovních zápisů, rýsovacích pomůcek a potřeb. 6. Hodnocení žáků v geometrii. Práce s chybou, nepřesnosti v rýsování a jejich možné příčiny. Příprava a tvorba testu z geometrie. Oprava úloh z geometrie řešené žáky 1. stupně ZŠ. 7. Rozvíjení prostorové představivosti. Nestandardní úlohy. Cvičení: Cvičení navazují na přednášky z předchozího týdne, praktické aplikace a procvičování předneseného učiva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška, Cvičení, Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V přednáškách jsou představeny základní pojmy z geometrie z didaktického hlediska, ve cvičeních jsou ukázány jejich praktické aplikace v učivu geometrie 1. stupně ZŠ. Praktické aplikace jsou opřeny o využití pomůcek, edukativních modelů, 3D vytištěných modelů, ale i běžně dostupných deskových her a stavebnic. Cílem přednášek i cvičení je seznámit studenty s metodickými postupy při výuce, prací s učebními pomůckami, ale i s tvorbou učebních pomůcek, a především s užitím geometrie v praxi. Na cvičeních se předpokládá aktivní zapojení studentů při činnostních aktivitách.
Absolvováním předmětu studenti získají nejen teoretické poznatky z oblasti didaktiky geometrie, ale také si především osvojí praktické dovednosti, vhodné metody, které ve své budoucí praxi s výhodou využijí při výuce geometrie na 1. stupni základní školy.
|
Předpoklady
|
Znalosti základoškolské a středoškolské geometrie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Účast na přednáškách a aktivní účast na cvičeních, průběžné plnění zadaných úkolů a jejich následná prezentace. Úspěšné splnění zkoušky (prezentace ukázky výuky zadaného geometrického tématu vyučovaného na 1. stupni ZŠ).
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro ZV..
-
Řady učebnic a pracovních sešitů geometrie pro 1. stupeň ZŠ - nakladatelství SPN, Alter, Fraus aj..
-
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha, Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Hošpesová, A. a kol. Matematická gramotnost a vyučování matematice. České Budějovice, Jihočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7394-259-5.
-
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha, Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-7290-552-2.
-
NOVÁK, B. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 2 (pro studium učitelství 1. stupně ZŠ). ). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0916-X.
-
Polák, J. Didaktika matematiky. Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. Plzeň, Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
|