Předmět: Podnikatelská etika v Evropském kontextu

» Seznam fakult » FT » KMG
Název předmětu Podnikatelská etika v Evropském kontextu
Kód předmětu KMG/PEEIM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vávrová Jitka, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky (témata): 1. Úvod, vymezení pojmů etika a morálka, základní etické kategorie a pojmy 2. Etické myšlení v podnikání, etické rozhodování, etický leadership 3. Podniková kultura 4. Společenská odpovědnost podnikání a současné trendy 5. Nástroje a metody etického řízení firmy 6. Compliance a vztah z podnikatelské etice 7. Etické problémy v organizacích, podnikatelská etika v globálním kontextu Semináře (témata): 1. Úvod, podmínky pro získání zápočtu a ke zkoušce, potřeba etiky v praxi. 2. Budování etického podniku. 3. Etika v reklamě, etika vůči spotřebitelům. 4. Tvorba CSR strategie fiktivního podniku. 5. Tvorba etického kodexu. 6. Řešení etických dilemat fiktivního podniku. 7. Zhodnocení navrhovaných řešení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poukázat na význam etiky pro management a podnikání, seznámit studenty s historií a obsahem podnikatelské etiky, seznámit je se základními pojmy, historií etiky a teoriemi, stimulovat studenty k uvažování o etických problémech, rozvíjet jejich znalosti a dovednosti pro rozhodování a řešení problémů vzhledem k etickým kritériím a přispět k formování etických hodnot jednotlivce.
Po absolvování předmětu studenti: - pochopí vztah mezi etikou a ekonomickými, politickými a společenskými situacemi - pochopí podnikatelskou etiku v kontextu s personálním managementem, financemi, marketingem a dalšími manažerskými oblastmi - rozvinou sociální dovednosti, které podpoří etické chování - získají poznatky, dovednosti a analytické techniky pro rozhodování a řešení problémů v souladu s etickými principy - získají povědomí o metodách a postupech pro udržení etických standardů v praxi.
Předpoklady
Studium v oblasti ekonomie,podnikové ekonomiky, managementu, financí a marketingu.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Zápočet: Podmínkou pro získání zápočtu je vypracování semestrální práce, ve které student na základě zadání prokáže osvojení si požadovaného učiva a schopnost aplikace získaných poznatků na praktických příkladech. Zadání semestrální práce je skupinové. Druhou podmínkou je účast na cvičeních (povolena pouze 1 absence / semestr). Zkouška: písemná Hodnocení: Získané vědomosti a poznatky budou hodnoceny zpracováním semestrální práce ve skupině, která bude prezentována na cvičeních. Hodnocení: 10 bodů (min. 6 bodů) Zkouška: písemná bude zahrnnovat všechny probírané oblasti. Hodnocení: 20 bodů (min. 13 bodů) Minimální požadavky pro úspěšné absolvování předmětu zahrnující obě hodnocení: 66 % (20 bodů)
Doporučená literatura
  • CRANE, Andrew, et al. Business Ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization. Oxford, United Kingdom, 2019. ISBN 9780198810070.
  • DYTR, Z. et al. Manažerská etika v otázkách a odpovědích. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3344-6.
  • DYTRT, Z. Etika v podnikatelském prostředí. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1589-9.
  • MELÉ, Domenec. Business ethics in action: Managing human excellence in organizations. London, 2019. ISBN 978-1-1376-0917-5.
  • PUTNOVÁ, A. a P. SEKNIČKA. Etické řízení ve firmě. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1621-3.
  • ROLNÝ, I. a L. LACINA. Globalizace-etika-ekonomika.. Nakladatelství Jan Piskiewicz, 2004. ISBN 80-86768-04-X.
  • STEINEROVÁ, M., A. VÁCLAVÍKOVÁ a R. MERVART. Společenská odpovědnost firem. Praha: TOP Partners, 2008.
  • STÝBLO, J. Management současný a budoucí. Praha: Professional Publishing, 2008. ISBN 978-80-86946-67-2.
  • VANĚK, J. Principy obecné, ekonomické a informační etiky. Praha: EUROLEX BOHEMIA, 2005. ISBN 80-86861-54-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr