Vyučující
|
-
Jeřábek Petr, Mgr. Ph.D.
-
Suchomel Aleš, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky (7 dvouhodinových lekcí): 1. Vývoj didaktiky TV (historické vymezení obsahu a předmětu didaktiky TV, historické směry, vývoj školní TV po současnost). 2. Didaktika TV jako součást kinantropologie. Projekty vzdělávání a výchovy ve školní TV (učební plán, osnovy, cíle školní TV). 3. Osobnost učitele TV (profesiografická analýza činnosti učitele TV, struktura osobnosti, typologie osobnosti učitele TV)). 4. Žák ve výchovně vzdělávacím procesu TV (věkové zákonitosti a individuální zvláštnosti, periodizace ontogenetického vývoje). 5. Organizační formy vzdělávání a výchovy ve školní TV (struktura a efektivita vyučovací jednotky, specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce) 6. Vyučovací a výchovné činnosti učitele TV (klasifikace vyučovacích a výchovných činností, didaktické styly, vyučovací postupy). 7. Podmínky výchovy a vzdělávání ve školní TV (institucionální, personální a právní podmínky, bezpečnost při TV). Cvičení (7 dvouhodin cvičení ): 1. Základní didaktické principy v hodině TV. 2. Didaktická technika a její využití v TV, práce s audiovizuální technikou (pořízení a zpracování videa). 3. Kázeňské problémy v hodině TV. 4. Klasifikace ve školní TV. 5. Možnosti využití PC při TV aktivitách. 6. Smart notebook a jeho využití při výuce TV. 7. Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je předat posluchačům strukturovaný přehled základních poznatků z didaktiky školní tělesné výchovy a dát podněty pro efektivní vedení výuky tělesné výchovy na základní škole.
Student získá odborné kompetence pro vyučování TV.
|
Předpoklady
|
Znalosti z obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Podmínky k udělení zápočtu: - 75% účast - absolvování praktického cvičení v terénu (sledování vybrané činnosti na hodině TV) - dosažení stanoveného počtu bodů zápočtového testu
|
Doporučená literatura
|
-
DOBRÝ, L. Didaktika sportovních her. Praha SPN, 1988..
-
MUŽÍK, V., HURYCHOVÁ, A. K novému pojetí didaktiky tělesné výchovy. Brno : PF MU, 1994.. &, &.
-
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : UK, 2000..
-
TILINGER, P. a kol.:. Odborné praxe v tělesné výchově a sportu. Praha, UK FTVS, 1994..
|