Předmět: Atelier 6

» Seznam fakult » FT » KUM
Název předmětu Atelier 6
Kód předmětu KUM/A6
Organizační forma výuky Ateliér
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 14
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Stolín Jan, doc. M.A.
  • Prokeš Jaroslav, MgA. Ph.D.
  • Dostálek Lukáš, MgA.
  • Rouha Jan, MgA.
  • Zeman Filip, MgA.
  • Vlachynská Petra, MgA. Ph.D.
  • Hanzlík Daniel, doc. MgA.
Obsah předmětu
Práce studentů v aktuálním semestru navazuje na získané znalosti a dovednosti z předcházející ateliérové výuky. Práce v ateliéru klade na studenty vysoké nároky, spojené se schopností řešit tvůrčí problémy ležící mezi uměním a společenským postojem, kulturní zodpovědností a technologickým rozvojem. Studenti se učí vidět své projekty ve specifickém prostředí, v kulturních i sociálních souvislostech, a i ve velkém prostorovém měřítku pracovat s detailem. Semestrální práce je zakončena závěrečnou zkouškou. Ateliérová práce v sobě nezahrnuje jenom vlastní uměleckou tvorbu, ale i diskuze o teoretických a technických problémech jednotlivých projektů, vedených mezi studenty a pedagogy. Konzultace v ateliéru jsou kontinuálním diskurzem na témata umělecké praxe a reflexe současné společnosti. Takto vedená permanentní diskuze pomáhá vytvářet ze studentů samostatné tvůrčí osobnosti s vlastním, nejenom uměleckým myšlením.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta
  • Účast na výuce - 224 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 250 hodin za semestr
Výstupy z učení
Práce studentů v aktuálním semestru navazuje na získané znalosti a dovednosti z předcházející ateliérové výuky. Práce v ateliéru klade na studenty vysoké nároky, spojené se schopností řešit tvůrčí problémy ležící mezi uměním a společenským postojem, kulturní zodpovědností a technologickým rozvojem. Studenti se učí vidět své projekty ve specifickém prostředí, v kulturních i sociálních souvislostech, a i ve velkém prostorovém měřítku pracovat s detailem. Semestrální práce je zakončena závěrečnou zkouškou. Ateliérová práce v sobě nezahrnuje jenom vlastní uměleckou tvorbu, ale i diskuze o teoretických a technických problémech jednotlivých projektů, vedených mezi studenty a pedagogy. Konzultace v ateliéru jsou kontinuálním diskurzem na témata umělecké praxe a reflexe současné společnosti. Takto vedená permanentní diskuze pomáhá vytvářet ze studentů samostatné tvůrčí osobnosti s vlastním, nejenom uměleckým myšlením.
Propojení teoretických základů s kreativní prací designérů.
Předpoklady
Nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta

Studijní výsledky a pokrok v ateliérové výuce jsou ověřovány pravidelným konzultacemi V ateliérech probíhá řada společných krátkých úkolů, dílčích odevzdání, prezentací a ukázek rozpracovanosti často za přítomnosti ostatních vyučujících z ateliérů i externích hostů. Standardem je 75 % docházka, za kterou je udělen zápočet před zkouškou, bez kterého student nemůže k závěrečnému hodnocení. Závěrečné hodnocení semestrálních prací je vždy před komisí sestavenou z pedagogů ostatních výtvarných ateliérů FUA, zástupců katedry teorií FUA a externích hostů. Hodnoceno je celkové vyznění výtvarné práce ve vztahu k zvolenému nebo zadanému tématu, jeho technické zpracování a instalace. Podle povahy projektů, společenský kontext, šetrnost a vhodnost vzhledem k veřejného prostoru, relevance použitých technik a technologie, aktuálnost řešení atd.
Doporučená literatura
  • BELTING, Hans. Antropologie obrazu: návrhy vědy o obrazu. Brno, 2021. ISBN 978-80-7485-250-3.
  • BIRGUS, Vladimír a SCHEUFLER, Pavel. Česká fotografie v datech 1839-2019.. Praha, 2021. ISBN 978-80-271-0535-9.
  • CALDER, Alexander; JÄGER, Joachim; KITTELMANN, Udo a STEINKAMP, Maike (ed.). Alexander Calder: minimal maximal. Munich, 2021. ISBN 978-3-7913-7929-6.
  • GORMLEY, Antony a GAYFORD, Martin. Shaping the world: sculpture from prehistory to now. London, 2020. ISBN 978-0-500-02267-2.
  • LOJDOVÁ, Šárka. Změnit svět uměním: definice umění Arthura C. Danta a emocionální zkušenost publika.. Praha, 2024. ISBN 978-80-246-5799-8.
  • MORGANOVÁ, Pavlína; NEKVINDOVÁ, Terezie a SVATOŠOVÁ, Dagmar. Výstava jako médium: české umění 1957-1999. Praha, 2020. ISBN 978-80-88366-13-3.
  • NÁBĚLEK, Kamil. Galerie Fakulty umění a architektury v Liberci ? Galerie Die Aktualität des schönen-- 2006-2009.. Liberec, 2010. ISBN 978-80-7372-627-0.
  • NAVRÁTIL, Ondřej. Řečiště a vlna: české umění a environmentální problematika na počátku 21. století.. Brno, 2020. ISBN 978-80-210-9837-4.
  • PIOTROWSKI, Piotr, MORGANOVÁ, Pavlína a ŠKABRAHA, Martin (ed.). Umění a emancipace: výbor z textů Piotra Piotrowského. Praha, 2022. ISBN 978-80-88366-39-3.
  • STOLÍN, Jan a SRP, Karel. Jan Stolín: aereas. Liberec, 2021. ISBN 978-80-7494-554-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr