Název předmětu | Kapitoly z dějin a teorie obrazu 3 |
---|---|
Kód předmětu | KUM/DO3 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
émata přednášek: 1. Avantgarda a neoavantgarda - Zkoumání vývoje avantgardních hnutí a jejich vliv na současné umění. 2. Konceptualismus a jeho odkaz v digitálním umění - konceptuální umění formovalo vnímání digitálních médií. 3. Postmoderní umění - Dekonstrukce tradice. 4. Role postmodernismu v boji proti jednotným narativům v umění. 5. Performance a tělo v umění 21. století 6. Digitální a nová média: Rozšíření tradičních forem - transformace malířství, sochařství a filmu ve světle digitální revoluce. 7. Feministické umění a genderová problematika v současném výtvarném umění - jak feministické teorie ovlivnily tvorbu současných umělců. 8. Interaktivní a participativní umění: Publikum jako spolutvůrce - Zkoumání děl, která mění roli diváka v tvůrčí proces. 9. Vizuální kultura a masmédia: Vztah umění k populární kultuře - jak se umění inspirovalo komiksy, reklamou a filmem. 10. Ekopolitika v současném umění, umělecká reflexe klimatických změn a vztahu člověka k přírodě. 11. Jak umělci reflektují změny ve společnosti prostřednictvím sci-fi vizí. 12. Umění a technologie: Umělá inteligence v roli umělce. Diskuze o používání AI v tvůrčím procesu a jejím vlivu na autenticitu umění. 13. Vztah mezi uměním a filosofií: Estetika současného umění - jak filosofické směry ovlivňují současné estetické normy. 14. Kritická teorie a kulturní reflexe současného umění - reflexe současného umění sociopolitické otázky, jako jsou nerovnost, migrace a identita.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Pozorování, Demonstrace
|
Výstupy z učení |
Kurz je zaměřen na zkoumání obecných principů a otázek uměleckého tvoření. Jako základní metodologické východisko je zvolena estetika jako disciplína, v jejímž rámci je historicky vypracován modelový soubor idejí a konceptů. Z tohoto základu se rozvinou zkoumání určující strukturu kurzu. Budeme se tázat, zdali může být objevena či stanovena prokazatelná věcná zákonitost uměleckého díla, zdali je možno stanovit či aplikovat všeobecnou teorii umělecké tvorby. Zdali lze deduktivní postupy nahradit empirickými a umělecká zkoumání založit na sledování konkrétních fenoménů. Nakonec bychom od otázek po povaze díla a způsobu jeho zakoušení dospěli k problematice tvoření. Umění viděné především jako produkce by nás vedlo ke zkoumání problematiky intuice, génia a imaginace.
Uvědomit si souvislosti mezi dějinami umění a vizuální kulturou. |
Předpoklady |
- Zájem o teoretická a metodologická východiska umělecké tvorby, zejména v rámci estetiky. - Schopnost kriticky přemýšlet o obecných principech a otázkách uměleckého procesu. - Ochota analyzovat vztah mezi historickými idejemi, koncepty a současnou uměleckou praxí. - Schopnost reflektovat problematiku zákonitostí uměleckého díla, teorie tvorby a empirických přístupů. - Zájem o zkoumání intuitivních, imaginativních a tvůrčích aspektů umělecké produkce. - Připravenost diskutovat a formulovat vlastní pohledy na povahu uměleckého díla a jeho vnímání.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
Klasifikovaný zápočet: písemný test. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|