Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Shrnutí předchozího semestru, vymezení a rozbor příštích témat vzhledem k plánovaným výstavám a uměleckým podnikům avizovaným na nejbližší období. 2. - 3. přednáška formou exkurze podle aktuálních výstav 4. - 5. přednáška formou exkurze podle aktuálních výstav 6. - 7. přednáška formou exkurze podle aktuálních výstav 8. - 9. přednáška formou exkurze podle aktuálních výstav 10. - 11. přednáška formou exkurze podle aktuálních výstav 12. - 13. přednáška formou exkurze podle aktuálních výstav 14. Práce s textem formou eseje (instrukce a pokyny k formě klasifikační práce uzavírající semestr) Výběr jednotlivých exkurzí spojených s přednáškou vždy závisí na momentální skladbě právě probíhajících výstav, uměleckých intervencí do veřejného prostoru, zrekonstruovaných nebo zpřístupněných výstavních prostor, památníků, architektury či jakýchkoli jiných aktuálních projevů týkajících se současného umění...
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět Současné umění 4 je pojat jako Interaktivní seminář reagující na současné umění návštěvou výstav s komentářem a interpretací. V letním semestru druhého ročníku je rozebírán existencialismus, abstraktní expresionismus, geometrická abstrakce, informel, popart, hyperrealismus, minimalismus, land art, body art, konceptualismus, nová malba, postmodernismus. Předmět je veden formou přednášek a diskuzí konaných přímo na místě aktuálních projevů výtvarného umění. Jedná se o nenahraditelný živý kontakt studentů se současným uměním. Každá exkurze s přednáškou a diskuzí je z časového hlediska vždy v rozsahu minimálně dvou běžných přednášek. Běžně zahrnuje tři a více výstav.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Znalosti a schopnost argumentace jsou ověřovány v diskuzích přímo v místě instalací, výstavách v živém bezprostředním kontaktu s artefakty, prostředím, architekturou, veřejným prostorem. Znalosti a schopnost pracovat s nabytými informacemi je prověřena závěrečnou esejí. Jejich témata jsou v předstihu vypisována podle aktuálně navštívených výstav a uměleckých počinů. Hodnocena je obsahová i formální stránka eseje (práce s odkazy, členění textu, schopnost argumentace, práce s uváděnými příklady, autenticita a čtivost textu, schopnost užívat odborný slovník atd.) Podmínkou přijetí eseje je 75% docházky na přednáškách a exkurzích. Výběr jednotlivých exkurzí spojených s přednáškou vždy závisí na momentální skladbě právě probíhajících výstav, uměleckých intervencí do veřejného prostoru, zrekonstruovaných nebo zpřístupněných výstavních prostor, památníků, architektury či jakýchkoli jiných aktuálních projevů týkajících se současného umění...
|
Doporučená literatura
|
-
aktuální nabídka katalogů, monografií, tiskových zpráv a ostatních materiálů vydaných ke konkrétním výstavám navštívených v rámci předmětu za daný semestr. .
-
CORBIN, Alain. Dějiny ticha: od renesance do naší doby. Praha, 2022. ISBN 978-80-257-3857-3.
-
HODGE, Susie. Umění: objasněno: 100 mistrovských děl a co znamenají.. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3316-1.
-
KLIMEŠOVÁ, Marie a ROUSOVÁ, Hana. Tak blízko, tak daleko 1947-1960: české výtvarné umění v mezinárodních sociokulturních souvislostech. Praha, 2023. ISBN 978-80-7671-138-9.
-
LOJDOVÁ, Šárka. Změnit svět uměním: definice umění Arthura C. Danta a emocionální zkušenost publika.. Praha, 2024. ISBN 978-80-246-5799-8.
-
MACK, Heinz, VALENTYN, Heike van den (ed.). Heinz Mack. Köln:, 2021. ISBN 978-3-96098-923-3.
-
MOHOLY-NAGY, László. Od materiálu k architektuře. Praha. 2002.
-
MORGANOVÁ, Pavlína; NEKVINDOVÁ, Terezie a SVATOŠOVÁ, Dagmar. Výstava jako médium: české umění 1957-1999. Praha, 2020. ISBN 978-80-88366-13-3.
-
PIOTROWSKI, Piotr. Významy modernismu: k historii polského umění po roce 1945. Hradec Králové. 2022.
-
SRP, Karel a LAHODA, Vojtěch (ed.). České umění 1900-1990: ze sbírek Galerie hlavního města Prahy - dům U zlatého prstenu: stálá expozice. Praha, 1998. ISBN 80-7010-057-5.
-
TSCHUDI, Victor. Piranesi and the modern age.. Cambridge, 2022. ISBN 978-0-262-04717-3.
|