V současném výtvarném umění je možné definovat celou řadu vyjadřovacích postupů, které akcentují různorodé formy artistic research jako vhodného nástroje pro realizaci komplexních uměleckých projektů. Kořeny takového přístupu uplatňovaného v kreativním uměleckém procesu lze dohledat jak ve strategiích postmoderního umění chápaného jako aktivní nástroj využívaný pro prosazování společenských obsahů, tak v postproduktivních uměleckých tendencích, které akcentují různé způsoby rozvíjení technologických experimentů. Zcela aktuálně potom v takto vymezeném kontextu dochází k etablování základních metodologických principů výzkumu uměleckých forem a jejich prostřednictvím také širšího společenského či environmentálního diskurzu nezřídka při zapojení bohatých interdisciplinárních souvislostí a kooperací. Současné výtvarné umění tímto způsobem radikálně rozšiřuje prostor vlastní působnosti, přičemž zároveň dochází k integrálnímu propojování aspektů artistic research s dalšími paralelně rozvíjenými uměleckými přístupy, mezi kterými lze zmínit například konceptuální, site-specifické, procesuální, participační, edukativní či jinak aktivisticky zaměřené vyjadřovací formy. Orientace současného umělce v této specifické oblasti umělecké práce je přitom nezbytná, neboť přirozeným způsobem rozšiřuje pole možností komunikace s divákem, a rovněž přímo souvisí s procesem hledání nových funkcí umělecké tvorby, které vytvářejí jeho aktuální ukotvení ve spektru nástrojů sociokulturní reprezentace. V rámci studijního předmětu Artistic research jako prostředek umělecké práce se tedy studenti doktorského studia zaměří na analýzu, kontextualizaci a interpretaci konkrétních, jim blízkých a pro ně inspirativních proudů či projevů umělecké tvorby, ukotvených v kontextu propojení kreativních a výzkumných aspektů umělecké produkce. Nedílnou součásti tohoto studijního předmětu je kombinace výzkumné činnosti v oblasti sledovaného zaměření - umělecké práce se zapojením prvků artistic research - a tvůrčích praktických aktivit realizovaných ve formě komplexních návrhů či realizací dílčích uměleckých výstupů.
|
-
Behnke, CH., Kastelan, C. Art in the Periphery of the Center. Berlin: Sternberg Press, 2014.
-
Bell, D. Research in the Creative and Media Arts. Abingdon, 2019.
-
Bishop, C. Artifical Hells, Participatory Art and the Politics of Spectatorship. New York, 2012.
-
Bradley, W., Esche, CH. Art and Social Change. London, 2007.
-
Butt, D. Artistic Research in the Future Academy. Bristol, 2017.
-
Caduff, C. Art and Artistic Research: Music, Visual Art, Design, Literature, Dance. Zurich, 2017.
-
Enwezor, O. Democracy Unrealized. Kassel, 2002.
-
Foster, H. The Retunr of the Real: The avant-garde of the End of the Century. Cambridge, 1996.
-
Goodman, N. Jazyky umění. Praha, 2007.
-
Hannula, M. Artistic Research Methodology. Berlin, 2014.
-
Kulka, T., Ciporanov, D. Co je umění, Texty angloamerické esteriky 20. století. Červený Kostelec, 2010.
-
Lacy, S. Mapping the Terrain: New Genre Purblic Art. Bay Press, 1994.
-
Owens, C. Beyond Recognition, Representation, Power and Culture. Seattle, 1984.
|