Předmět: Didaktika NJ1

» Seznam fakult » FUA » KNJ
Název předmětu Didaktika NJ1
Kód předmětu KNJ/CDNJ1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kabelková Martina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Jazyková politika ČR/EU. 2. Evropské jazykové portfolio. 3. Věkové zvláštností dětí ve vztahu k výuce CJ. 4. Didaktika cizích jazyků a její bázové dicip. 5. Cíle výuky cizích jazyků, struktura hodiny. 6. Obsah výuky CJ, organizační formy práce. 7. 1. test. 8. Jazykové prostředky ve výuce němčiny. 9. Zvuková a psaná podoba němčiny. 10. Lexikální plán německého jazyka (sémantizační techniky...). 11. Lexikální plán německého jazyka. 12. Gramatický plán německého jazyka I. 13. Gramatický plán německého jazyka II. 14. 2. test.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seminář si klade za cíl seznámit studenty se základní lingvodidaktickou terminologií, metodickým postupem nácviku jednotlivých jazykových prostředků, typologií cvičení pro daný jazykový prostředek. Student se seznámí s lingvistickými důsledky odlišnosti jazykových systémů ČJ a NJ a jejich odrazem v chybovosti žáků.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
Předpoklady
zápis bez omezení

Hodnoticí metody a kritéria
Test

Účast na cvičeních Úspěšné splnění dvou testů Test A (úspěnost 90 %) ověřuje formou překladu znalost jazykových instrukcí. Přehled instrukcí naleznete ve skriptech Podrápská, K. - Matouchová, N. (2009): Vyučovací jazyk? Němčina! TUL (str. 1-28) Test B (70 %) ověřuje teoretické znalosti z probíraných témat v oblasti didaktiky cizího jazyka - němčiny (základní terminologie oboru, metodický postup nácviku jazykových prostředků, lingvistické důsledky odlišnosti jazykových systémů ČJ a NJ a jejich odraz v chybovosti žáků?)
Doporučená literatura
  • DIELING, H. - HIRSCHFELD, U. Phonetik lehren und lernen. Langenscheidt, 2000..
  • APELTAUER, Ernst. Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs: eine Einführung.. 1997. ISBN ISBN 3-468-49658-.
  • BAUSCH, Karl-Richard, Herbert CHRIST, KRUMM, Hans Jürgen. Handbuch Fremdsprachenunterricht.. 2007. ISBN ISBN 978-3-8252-8.
  • Bohn, R. Probleme der Wortschatzarbeit. Berlin, 1999.
  • DOYÉ, Peter. Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache.. 1988. ISBN ISBN 3-468-49437-.
  • Funk, H. - Koenig, M. Grammatik lehren und lernen. Berlin, 1991.
  • HÄUSSERMANN, U., PIEPHO, Hans-Eberhard. Aufgaben-Handbuch: Deutsch als Fremdsprache.. 1996. ISBN ISBN 3-89129-269-.
  • HUNEKE, Hans-Werner, STEINIG, Wolfgang. Deutsch als Fremdsprache: eine Einführung.. 2005. ISBN ISBN 3-503-07956-.
  • Choděra, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru.. Praha, 2013.
  • Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Brno, 2010. ISBN 978-80-210-5035-8.
  • Koeppel, R. Deutsch als Fremdsprache - Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. Schneider Verlag Hohengehren, 2016.
  • PODRÁPSKÁ, Kamila. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka.. 2008. ISBN ISBN 978-80-7372-.
  • PODRÁPSKÁ, Kamila, MATOUCHOVÁ, Naďa. Vyučovací jazyk? Němčina!. Technická univerzita v Liberci, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr