Vyučující
|
-
Kabelková Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Osvojování řeč. dovedností ve výuce němčiny. Receptivní a produktivní ŘD. 2. Poslech s porozuměním ve VCJ, strategie poslechu. 3. Poslech s porozuměním, metodika nácviku. 4. Čtení s porozuměním, čtecí strategie. 5. Čtení s porozuměním, metodika nácviku, typologie cvičení. 6. 1. test. 7. Ústní projev, vnitřní, vnější řeč. 8. Ústní projev, nácvik dialogu. 9. Písemný projev, typologie cvičení. 10. Písemný projev, metodika nácviku. 11. Chybovost (pozitivní, negativní transfer). 12. Testování (typy testů, kritéria hodnocení). 13. Nová media ve VCJ (interaktivní učebnice., interaktivní tabule). 14. 2. test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz navazuje na učivo v předmětu Didaktika NJ1 (jazykové prostředky). Studenti se v kurzu seznámí s metodickým postupem nácviku receptivních a produktivních řečových dovedností a s postupy přiměřenými k daným jazykovým a komunikačním cílům v podmínkách cizojazyčné výuky na ZŠ.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
zápis bez omezení
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Test
Úspěšné splnění dvou testů Test A (úspěnost 90 %) ověřuje formou překladu znalost jazykových instrukcí. Přehled instrukcí naleznete ve skriptech Podrápská, K. - Matouchová, N. (2009): Vyučovací jazyk? Němčina! TUL (str. 29-49) Test B (úspěšnost 70 %) ověřuje teoretické znalosti z probíraných témat v oblasti didaktiky cizího jazyka - němčiny (viz obsah DNJ1 a DNJ2). Vypracování dílčích úkolů, aktivní účast v seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
APELTAUER, Ernst. Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs: eine Einführung.. 1997. ISBN ISBN 3-468-49658-.
-
BAUSCH, Karl-Richard, Herbert CHRIST, KRUMM, Hans Jürgen. Handbuch Fremdsprachenunterricht.. 2007. ISBN ISBN 978-3-8252-8.
-
BRINITZER, Michaela, Hans-Jürgen HANTSCHEL, Sandra KROEMER, Monika MÖLLER-RORATH a Lourdes ROS-EL-HOSNI. DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart. 2016.
-
DAHLHAUS, Barbara. Fertigkeit Hören. Belrin. 1994.
-
DECKE-CORNILL, H. - KÜSTER, L. Fremdsprachendidaktik: eine Einführung.. 2010.
-
HÄUSSERMANN, U., PIEPHO, Hans-Eberhard. Aufgaben-Handbuch: Deutsch als Fremdsprache.. 1996. ISBN ISBN 3-89129-269-.
-
HUNEKE, Hans-Werner, STEINIG, Wolfgang. Deutsch als Fremdsprache: eine Einführung.. 2005. ISBN ISBN 3-503-07956-.
-
Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Brno, 2010. ISBN 978-80-210-5035-8.
-
Koeppel, R. Deutsch als Fremdsprache - Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. Schneider Verlag Hohengehren, 2016.
-
PODRÁPSKÁ, K., MATOUCHOVÁ, N. Vyučovací jazyk? Němčina!. Liberec: TUL, 2004.
-
PODRÁPSKÁ, Kamila. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka.. 2008. ISBN ISBN 978-80-7372-.
|