Vyučující
|
-
Kabelková Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prezenční formou: 1. Základní pojmy, předmět fonetiky, český a německý hláskový systém kontrastivně. Na co dbát u Čechů, kteří se učí německy? 2. Vztah hlásky a grafému v němčině a s tím spjaté problémy pro výuku NJ, transkripce IPA. 3. Systém souhlásek v NJ: opozice krátká dlouhá, otevřená zavřená, šva, vokalizované R. 4. Hlásky A, E (poslechy a nácvik). Distanční formou na základě e-learningu: 3. Systém souhlásek v NJ: opozice krátká dlouhá, otevřená zavřená, šva, vokalizované R. 4. Hlásky A, E (poslechy a nácvik). 5. Hlásky I, O, U (poslechy a nácvik). 6. Hlásky Ö, Ü (poslechy a nácvik). 7. Dvojhlásky, šva (poslechy a nácvik). 8. Systém souhlásek v NJ, plozivy, frikativy I (poslechy a nácvik). 9. Frikativy II, R (poslechy a nácvik). 10. Nazály, L (poslechy a nácvik). 11. Přídech, ráz (poslechy a nácvik). 12. Slovní akcent, větný akcent (poslechy a nácvik). 13. Melodie, rytmus (poslechy a nácvik).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Seminární aktivity
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 46 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem cvičení je zprostředkovat vhled do zvukové stránky němčiny v její fonetické a fonologické rovině. Teoretická část se věnuje artikulační a akustické fonetice, fonologickým principům řečové produkce a percepce v kontrastu s češtinou. Cílem aplikované fonetiky v seminářích je praktický nácvik fonetiky při vyučování cizímu jazyku.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
zápis bez omezení
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozbor jazykového projevu studenta, Test
Účast na cvičeních, vypracování dílčích úkolů zadaných na semináři/na Moodlu. Zápočtový test (hranice úspěšnosti je 70 % z celkového počtu bodů), ústní zkouška. Úspěšné zvládnutí zápočtového testu je podmínkou pro připuštění k ústní zkoušce. V rámci ústní zkoušky student přečte nahlas zadaný text, hodnoceno bude dodržení spisovné výslovnosti, ověřovány budou znalosti výslovnostních pravidel pro jednotlivé fonetické jevy.
|
Doporučená literatura
|
-
BECKER, Thomas. Einführung in die Phonetik und Phonologie des Deutschen.. Darmstadt, 2012. ISBN 978-3-534-24949-7.
-
DUDEN. Das Aussprachewörterbuch.. 2015. ISBN 978-3-411-04067-4.
-
Grassegger, Hans. Phonetik Phonologie. 2016. ISBN 978-3-8248-0483-2.
-
HIRSCHFELD, U., REINKE, K., STOCK, E. Phonothek intensiv. Aussprachetraining.. 2013. ISBN ISBN 978-3-12-606.
-
KRECH, E. M. et al. Deutsches Aussprachewörterbuch.. 2010. ISBN ISBN 978-3-11-018.
-
POMPINO-MARSCHALL, B. Einführung in die Phonetik.. 2009. ISBN ISBN 978-3-11-022.
-
RUES, Beate et atl. Phonetische Transkription des Deutschen. 2014. ISBN 978-3-8233-6827-4.
-
Staffeldt, Sven. Einführung in die Phonetik, Phonologie und Graphematik des Deutschen.. 2010. ISBN 978-3-86057-295-5.
|