Vyučující
|
-
Weber Tilo, Dr. phil. habil. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prezenční formou: 1. Úvod: Co je ústní komunikace? 2. Jednání prostřednictvím jazyka: popis, analýzy a cvičení. 3. Mluvený vs. písemný projev. 4. Co je aktivní poslouchání a proč je tak důležité? Distanční formou na základě e-learningu 5. Vědecká přednáška I: příprava, volba tématu. 6. Vědecká přednáška II: analýza příkladů. 7. Vědecká přednáška III: vlastní přednáška a diskuze v plénu. 8. Vědecká přednáška IV: vlastní přednáška a diskuze v plénu. 9. Vědecká přednáška V: analýza vybraných příkladů. 10. Vědecká přednáška VI: opravené verze vlastních přednášek a diskuze v plénu 11. Diskuze před publikem I: Co je důležité? 12. Diskuze před publikem II: nácvik. 13. Diskuze před publikem III: analýza diskuzí (video-nahrávky).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Propast mezi každodenním mluveným projevem a mluveným projevem při vyučování je značná, cílem tohoto semináře je proto přispět ke zmírnění těchto rozdílů. Seminář je zaměřen na vybrané typy mluveného projevu, které jsou velmi důležité pro studium: popis, vědecká přednáška a diskuze. Důraz je kladen mj. na tyto otázky: Jak se liší mluvená a písemná komunikace? Co je aktivní poslouchání a proč je předpokladem mluveného projevu? V semináři budou využity videonahrávky, které umožní studentům pozorovat, analyzovat a optimalizovat vlastní komunikativní jednání.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
zápis bez omezení
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta, Test
- aktive und regelmäßige Mitarbeit im Seminar - Abgabe kürzerer Hausaufgaben - Vorbereitung und Präsentation einer mündlichen Beschreibung (eines persönlichen Gegenstands) - ein akademischer Vortrag
|
Doporučená literatura
|
-
FEY, Gudrun. Reden macht Leute! Das Reden systematisch lernen, Vorträge gekonnt halten. Trainingsbuch zur Rhetorik.. Regensburg, 2014. ISBN 978-3-8029-3931-0.
-
HUNEKE, Hans Werner, STEINIG, Wolfgang. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin, 2005. ISBN 978-3503079568.
-
HUTH, Siegfried. DUDEN. Reden gut und richtig halten! Ratgeber für wirkungsvolles und modernes Reden.. Mannheim, 2004. ISBN 978-3411046836.
-
Kornmesser, Dennnis. Perfekte Präsentationen: Körpersprache..
-
LANGER, Nicole. Referate und Vorträge halten. Gezielt vorbereiten und überzeugend präsentieren. München, 2014. ISBN 978-3-8174-7282-6.
-
SCHATZ, Heide. Fertigkeit Sprechen.. Stuttagart, 2013. ISBN 978-3126065047.
-
Specht, Catarina, Paige, R. Penland. Aktives Zuhören. Wer etwas zu sagen hat, muss zuhören können. In: ZEIT Online 17. Februar 2016 - 08:20 Uhr.
|