Předmět: Strategie a techniky mluveného projevu

» Seznam fakult » FUA » KNJ
Název předmětu Strategie a techniky mluveného projevu
Kód předmětu KNJ/CST1E
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Weber Tilo, Dr. phil. habil. Ph.D.
Obsah předmětu
Prezenční formou: 1. Úvod: Co je ústní komunikace? 2. Jednání prostřednictvím jazyka: popis, analýzy a cvičení. 3. Mluvený vs. písemný projev. 4. Co je aktivní poslouchání a proč je tak důležité? Distanční formou na základě e-learningu 5. Vědecká přednáška I: příprava, volba tématu. 6. Vědecká přednáška II: analýza příkladů. 7. Vědecká přednáška III: vlastní přednáška a diskuze v plénu. 8. Vědecká přednáška IV: vlastní přednáška a diskuze v plénu. 9. Vědecká přednáška V: analýza vybraných příkladů. 10. Vědecká přednáška VI: opravené verze vlastních přednášek a diskuze v plénu 11. Diskuze před publikem I: Co je důležité? 12. Diskuze před publikem II: nácvik. 13. Diskuze před publikem III: analýza diskuzí (video-nahrávky).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
Výstupy z učení
Propast mezi každodenním mluveným projevem a mluveným projevem při vyučování je značná, cílem tohoto semináře je proto přispět ke zmírnění těchto rozdílů. Seminář je zaměřen na vybrané typy mluveného projevu, které jsou velmi důležité pro studium: popis, vědecká přednáška a diskuze. Důraz je kladen mj. na tyto otázky: Jak se liší mluvená a písemná komunikace? Co je aktivní poslouchání a proč je předpokladem mluveného projevu? V semináři budou využity videonahrávky, které umožní studentům pozorovat, analyzovat a optimalizovat vlastní komunikativní jednání.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
Předpoklady
zápis bez omezení

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor jazykového projevu studenta, Test

- aktive und regelmäßige Mitarbeit im Seminar - Abgabe kürzerer Hausaufgaben - Vorbereitung und Präsentation einer mündlichen Beschreibung (eines persönlichen Gegenstands) - ein akademischer Vortrag
Doporučená literatura
  • FEY, Gudrun. Reden macht Leute! Das Reden systematisch lernen, Vorträge gekonnt halten. Trainingsbuch zur Rhetorik.. Regensburg, 2014. ISBN 978-3-8029-3931-0.
  • HUNEKE, Hans Werner, STEINIG, Wolfgang. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin, 2005. ISBN 978-3503079568.
  • HUTH, Siegfried. DUDEN. Reden gut und richtig halten! Ratgeber für wirkungsvolles und modernes Reden.. Mannheim, 2004. ISBN 978-3411046836.
  • Kornmesser, Dennnis. Perfekte Präsentationen: Körpersprache..
  • LANGER, Nicole. Referate und Vorträge halten. Gezielt vorbereiten und überzeugend präsentieren. München, 2014. ISBN 978-3-8174-7282-6.
  • SCHATZ, Heide. Fertigkeit Sprechen.. Stuttagart, 2013. ISBN 978-3126065047.
  • Specht, Catarina, Paige, R. Penland. Aktives Zuhören. Wer etwas zu sagen hat, muss zuhören können. In: ZEIT Online 17. Februar 2016 - 08:20 Uhr.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr