Předmět: Komunikace ve zdravotnictví

» Seznam fakult » FZS » FZS
Název předmětu Komunikace ve zdravotnictví
Kód předmětu FZS/KZD
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gubová Terézia, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Význam komunikace při zdravotnické péči, teorie komunikace, transakční analýza 2) Faktory ovlivňující průběh komunikace, efektivní komunikace, zvládání konfliktu a vyjednávání 3) Význam neverbální komunikace 4) Asertivita, zvládnutí obtížných komunikačních situací 5) Podpůrná kolegiální komunikace a systém SPIS 6) Specifika komunikace s vybranými skupinami pacientů (děti, staří lidé, apod.) 7) Komunikace s pacientem v akutním psychickém šoku, komunikace s pozůstalými 8) Komunikace s pacienty s vybraným duševním onemocněním 9) Komunikace se suicidálním pacientem Cvičení: 1) Modelové úlohy: Komunikace při zdravotnické péči 2) Modelové úlohy: Využití neverbální komunikace 3) Modelové úlohy: Efektivní komunikace 4) Modelové úlohy: Asertivní rozhovor 5) Modelové úlohy: Vedení komunikace v obtížných komunikačních situacích 6) Modelové úlohy: Specifika komunikace s vybranými skupinami pacientů (děti, staří lidé apod.) 7) Modelové úlohy: Komunikace s pacienty s duševním onemocněním 8) Modelové úlohy: Zvládnutí komunikace v akutním psychickém šoku 9) Modelové úlohy: Komunikace se sebevražedným pacientem

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Cvičení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Úkolem předmětu je poskytnout studentům požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikačních dovedností, které jim umožní profesionální chování v nejrůznějších situacích při poskytování ošetřovatelské péče pacientům a jejich blízkým, ale i při komunikaci v rámci multidisciplinárního týmu.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Praktická zkouška

Klasifikovaný zápočet: - 80% docházka na cvičeních, - splnění modelových úloh na cvičeních, - zvládnutí modelové situace - problémová komunikace s pacientem.
Doporučená literatura
  • MOTSCHNIG, Renate a Ladislav NIKL. Komunikace zaměřená na člověka: rozumět sobě i druhým. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3612-9.
  • PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
  • PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Etika a komunikace v medicíně. Grada: Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
  • TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
  • ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr