Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Význam komunikace při zdravotnické péči, teorie komunikace, transakční analýza 2) Faktory ovlivňující průběh komunikace, efektivní komunikace, zvládání konfliktu a vyjednávání 3) Význam neverbální komunikace 4) Asertivita, zvládnutí obtížných komunikačních situací 5) Podpůrná kolegiální komunikace a systém SPIS 6) Specifika komunikace s vybranými skupinami pacientů (děti, staří lidé, apod.) 7) Komunikace s pacientem v akutním psychickém šoku, komunikace s pozůstalými 8) Komunikace s pacienty s vybraným duševním onemocněním 9) Komunikace se suicidálním pacientem Cvičení: 1) Modelové úlohy: Komunikace při zdravotnické péči 2) Modelové úlohy: Využití neverbální komunikace 3) Modelové úlohy: Efektivní komunikace 4) Modelové úlohy: Asertivní rozhovor 5) Modelové úlohy: Vedení komunikace v obtížných komunikačních situacích 6) Modelové úlohy: Specifika komunikace s vybranými skupinami pacientů (děti, staří lidé apod.) 7) Modelové úlohy: Komunikace s pacienty s duševním onemocněním 8) Modelové úlohy: Zvládnutí komunikace v akutním psychickém šoku 9) Modelové úlohy: Komunikace se sebevražedným pacientem
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Úkolem předmětu je poskytnout studentům požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikačních dovedností, které jim umožní profesionální chování v nejrůznějších situacích při poskytování ošetřovatelské péče pacientům a jejich blízkým, ale i při komunikaci v rámci multidisciplinárního týmu.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická zkouška
Klasifikovaný zápočet: - 80% docházka na cvičeních, - splnění modelových úloh na cvičeních, - zvládnutí modelové situace - problémová komunikace s pacientem.
|
Doporučená literatura
|
-
MOTSCHNIG, Renate a Ladislav NIKL. Komunikace zaměřená na člověka: rozumět sobě i druhým. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3612-9.
-
PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
-
PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Etika a komunikace v medicíně. Grada: Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
-
TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
|