Předmět: Multikulrutní ošetřovatelství

» Seznam fakult » FZS » FZS
Název předmětu Multikulrutní ošetřovatelství
Kód předmětu FZS/MO
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Dudich Tomáš, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Úvod do předmětu, pojmový aparát, multikulturalismus a transkulturalismus, etnocentrismus, kulturní šok 2) Specifikace verbální a neverbální komunikace v multikulturním ošetřovatelství 3) Migrace a multikulturní společnost v České republice, systém zdravotní péče o cizince 4) Model Giger a Davidhizar: Model kulturně ohleduplné a uzpůsobené péče; Model Giger a Davidhizar: specifika při poskytování ošetřovatelské péče pacientům romské a ukrajinské minority 5) Model Giger a Davidhizar: Specifika poskytování ošetřovatelské péče pacientům křesťanského a pravoslavného vyznání 6) Model Giger a Davidhizar: Specifika poskytování ošetřovatelské pacientům s muslimským a židovským vyznáním 7) Model Giger a Davidhizar: Specifika poskytování ošetřovatelské péče Svědkům Jehovových; pacientům vietnamské a čínské minority a další

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 32 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět studenty seznamuje s potřebou multikulturního přístupu v péči o individuální potřeby pacienta, respektování práva na vlastní kulturní hodnoty, víru a přesvědčení. Cílem předmětu je porozumět pojmům etnicita, kultura, duchovno, víra, náboženství, poznat základní charakteristiky vybraných etnických, kulturních a náboženských minorit.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Klasifikovaný zápočet: - samostudium, - aktivita na přednáškách - ústní zkouška (pojmy, minorita).
Doporučená literatura
  • KUTNOHORSKÁ, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
  • NOVÁKOVÁ, Iva. Kapitoly z multikulturního ošetřovatelství. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008. ISBN 978-80-7372-404-7.
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
  • RYŠLINKOVÁ, Markéta. Česká sestra v arabském světě: multikulturní ošetřovatelství v praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2856-8.
  • SAGAR, Limbo. Transcultural Nursing Theory and Models: Applicaton in Nursing Education, Practice and Admiinistration.. Nes York: Springer, 2011. ISBN 978-0-8261-0748-0.
  • TÓTHOVÁ, Valérie. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-807387-645-6.
  • TÓTHOVÁ, Valérie. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a činskou minoritu. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Zdravotnický záchranář (15) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní