Vyučující
|
-
Kuchař Martin, MUDr.
-
Klejnová Zuzana, MUDr.
-
Malá Tereza, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Resuscitace v dětském věku 2) Léčba bolesti u dětí 3) Porod v PNP, ošetření novorozence, resuscitace novorozence, kanylace, transport 4) Alergie, anafylaxe diagnostika a léčebné postupy 5) Poruchy vědomí, GCS, diferenciální diagnostika poruch vědomí 6) Křeče v PNP, akutní symptomatické záchvaty, epilepsie, status epilepticus, 7) Úrazy u dětí/krom KCT/, diagnostika a léčba v PNP, popáleninový úraz, transport Cvičení: 1) Primární (sekundární, terciární) zdravotní péče, praktické lékařství pro děti a dorost a dětská sestra v jeho ordinaci (profesní předpoklady, vzdělání), převzetí novorozence do péče, ukázka a práce se zdravotním a očkovacím průkazem dítěte 2) Vývoj zdravého dítěte (nejvýraznější vývojové aspekty jednotlivých období dětského věku), ukázka a práce s percentilovými grafy, Vlachovo schéma, vývoj dětské kresby, očkovací kalendář, zvláštnosti komunikace s dětmi; Charta práv dětí 3) Ošetřovatelský proces u fyziologického novorozence po porodu, Apgar score, známky zralosti, hodnocení (fyziologické funkce, barva kůže, reflexy, močení, smolka, hlasové projevy, stav vědomí, svalový tonus) 4) Ošetřovatelský proces o nedonošeného novorozence; ošetřovatelský proces u dítěte s vrozenou vývojovou vadou; ošetřovatelský proces u dítěte s nízkou porodní hmotností 5) Ošetřovatelské výkony v intenzivní péči neonatologie; hemoterapie v neonatologii 6) Ošetřovatelský proces u dětí s nespecifickými střevními záněty, bolestmi břicha celiakií; jednotlivé diety, jídelníček kojence, potní test; 7) Ošetřovatelský proces u dětí s diabetes mellitus (inzulín, strava, pohyb), ukázky pomůcek, první pomoc při komplikacích této nemoci; ošetřovatelský proces u dětí s infekčním onemocněním; režimová opatření, odběry biologického materiálu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s vývojem, zdravotním stavem a onemocněním dětského věku. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb dětí a způsob jejich uspokojování. Je zaměřen na dětského pacienta s akutním i chronickým onemocněním, s přihlédnutím ke zvláštnostem jednotlivých vývojových etap dětského a dorostového věku. Obsahem předmětu je ošetřovatelský proces u jednotlivých pediatrických onemocnění rovněž se zaměřením na neodkladnou péči.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Klasifikovaný zápočet: - 80% účast na cvičeních, - písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
BAYER, Milan. Pediatrie. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-388-2.
-
Ivan Novák a kolektiv. Intenzivní péče v pediatrii. ISBN 978-80-7262-512-.
-
KLÍMA, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
-
Mixa Vladimír a kol. Dětská přednemocniční a urgentní péče. Mladá fronta, 2017.
-
MUNTAU, Ania. Pediatrie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
-
PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
-
SIKOROVÁ, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4.
-
SIKOROVÁ, Lucie. Ošetřovatelská péče v pediatrii. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-095-7.
-
SLANÝ, Jaroslav. Speciální pediatrie pro ošetřovatelství: vysokoškolská učebnice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Zdravotně sociální fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-472-3.
-
SLEZÁKOVÁ, Lenka. Ošerřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2.
-
ZANOVITOVÁ, Mária a Anna OVŠONKOVÁ. Ošetrovateĺská starostlivosť v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-082-7.
|