Vyučující
|
-
Kuchař Martin, MUDr.
-
Horáček Matěj, MUDr.
-
Reček Jakub, Ing. Bc. DiS.
-
Malá Tereza, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Anémie, krvácivá onemocnění, idiopatická trombocytopenická purpura; tumory dětského věku, krom centrálního nervového systému 2) Revmatická onemocnění a alergie; nejčastější dědičné metabolické poruchy 3) Resuscitace novorozence a resuscitace dětí, intenzivní péče po kardiopulmonální resuscitaci 4) Akutní stavy v pediatrii (dušení, bezvědomí, křeče, sepse, dehydratace, anafylaxe) 5) Onemocnění dýchacích cest; srdeční vady, synkopy, kolapsové stavy 6) Chirurgie v pediatrii (pylorostenosa, invaginace, apendicitis); onemocnění urogenitálního traktu 7) Onemocnění nervového systému, epilepsie, dětská mozková obrna, autismus, ADHD, neuroinfekce Cvičení: 1) Ošetřovatelský proces u dětí s anémií, krvácivým onemocněním; ošetřovatelský proces u dětí s tumorem; ošetřovatelský proces u dětí s alergií a nejčastějšími metabolickými poruchami 2) Kardiopulmonální resuscitace dětí; ošetřovatelský proces u dětí s akutními stavy 3) Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním dýchacích cest; ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním srdce 4) Ošetřovatelský proces u dětí s chirurgickým onemocněním (pylorostenóza, invaginace, apendicitis); ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním urogenitálního traktu; ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním nervového systému
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 96 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s vývojem, zdravotním stavem a onemocněním dětského věku. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb dětí a způsob jejich uspokojování. Je zaměřen na dětského pacienta s akutním i chronickým onemocněním, s přihlédnutím ke zvláštnostem jednotlivých vývojových etap dětského a dorostového věku. Obsahem předmětu je ošetřovatelský proces u jednotlivých pediatrických onemocnění.cnění.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Zkouška: - 80% účast na cvičeních, - písemný test a praktické přezkoušení, - ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BAYER, Milan. Pediatrie. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-388-2.
-
KLÍMA, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
-
MICHÁLEK, Jaroslav. Pediatrická propedeutika: vybrané kapitoly. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4695-5.
-
MUNTAU, Ania. Pediatrie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
-
PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
-
SIKOROVÁ, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4.
-
SIKOROVÁ, Lucie. Ošetřovatelská péče v pediatrii. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-095-7.
-
SIKOROVÁ, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
SLANÝ, Jaroslav. Speciální pediatrie pro ošetřovatelství: vysokoškolská učebnice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Zdravotně sociální fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-472-3.
-
SLEZÁKOVÁ, Lenka. Ošerřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2.
-
ZANOVITOVÁ, Mária a Anna OVŠONKOVÁ. Ošetrovateĺská starostlivosť v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-082-7.
|