Vyučující
|
-
Křepelka Petr, MUDr. Ph.D.
-
Feyereisl Jaroslav, doc. MUDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Obor gynekologie a porodnictví, jeho specializace; anatomie reprodukčních orgánů ženy; vývojové poruchy rodidel; odchylné polohy dělohy; vyšetřovací metody v gynekologii a porodnictví; speciální vyšetřovací metody v gynekologii; stanovení hormonálních hladin u ženy; poruchy cyklu 2) Sterilita, infertilita (etiologie, diagnostika, terapie); sexuální život 3) Záněty rodidel a močových cest; pohlavní choroby; epiteliální změny ne děložním čípku. 4) Nádorová onemocnění v gynekologii; operační metody v gynekologii, gynekologická operace, příprava k operaci, pooperační péče 5) Fyziologické těhotenství; nepravidelné těhotenství; fyziologický porod; nepravidelný porod; operační porod; šestinedělí 6) Péče o novorozence; neonatologie; náhlé příhody v gynekologii a porodnictví; dětská gynekologie Cvičení: 1) Ošetřovatelský proces u ženy se sterilitou a infertilitou 2) Ošetřovatelský proces u ženy se zánětem rodidel 3) Ošetřovatelský proces u žen s infekcí močových cest a s pohlavní chorobou 4) Ošetřovatelský proces u ženy s gynekologickým nádorovým onemocněním 5) Ošetřovatelský proces u ženy v těhotenství a šestinedělí 6) Ošetřovatelský proces o novorozence
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 48 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje studenty s péčí o zdraví ženy. Charakterizuje klinické stavy gynekologických onemocnění z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientek změněných v souvislosti s onemocněním, jejich etiologií, symptomatikou, diagnostikou a léčbou. Dále seznamuje studenty s diagnostikou těhotenství a preventivní péčí o těhotnou ženu a s porodem. Důraz je kladen na specifika ošetřovatelské péče podmíněné odlišností individuálních potřeb žen a jejich uspokojování, včetně zdravého sexuálního života.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Test
Zápočet: - 80% účast na cvičeních, - aktivita při cvičeních. Zkouška: - ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BINDER, Tomáš et al. Porodnictví. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1907-1.
-
HLINOVSKÁ, Jana a Jitka NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. Praha: Maurea, 2012. ISBN 978-80-904955-3-1.
-
MAŠATA, Jaromír. Infekce v gynekologii. Praha: Maxdorf, 2017. ISBN 978-80-7345-531-6.
-
PAŘÍZEK, Antonín. Kritické stavy v porodnictví. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-949-7.
-
PILKA, Radovan. Gynekologie. Praha: Maxdorf, 2017. ISBN 978-80-7345-530-9.
-
ROZTOČIL, Aleš. Moderní porodnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1941-2.
-
SLEZÁKOVÁ, Lenka. Ošetřovatelství v gynekologii a porodnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3373-9.
-
VRUBLOVÁ, Ivetta. Komunitní ošetřovatelská péče v gynekologii: studijní opora. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-303-3.
|