Vyučující
|
-
Hájková Soňa, Mgr. M.Sc.
-
Murdychová Tereza, Ing.
-
Líbalová Monika, Mgr.
-
Horáková Lenka, Mgr. Bc.
-
Kyrianová Alena, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Praxe je orientována na ambulantní a lůžkovou péči. Studenti se seznámí s formou jednodenní a lůžkové péče poskytovatelů zdravotních služeb a jejich odbornými odděleními; dále se seznámí se službami a zařízeními, v nichž je poskytována následná lůžková péče a dlouhodobá lůžková péče. Prohlubují si schopnost zhodnotit prostředí (materiální a personální), které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče poskytované metodou ošetřovatelského procesu. Praxe probíhá na pracovištích umožňujících zdokonalení kompetencí studentů na ambulantních i lůžkových pracovištích nemocnic, interních, chirurgických, pediatrických aj. pracovištích poskytovatelů lůžkových zdravotních služeb. Pracoviště: - Oddělení chirurgické, vč. ortopedie a traumatologie (3 týdny) - Oddělení interní (3 týdny) - Pracoviště péče o dítě (2 týdny) Odborná ošetřovatelská praxe 3 probíhá na klinických pracovištích pod vedením odborného mentora či odborného asistenta. Mentor vede odbornou praxi v takové oblasti odborné praxe, ve které je odborníkem a zároveň v této oblasti zodpovídá za klinický dohled při praxi studentů. Odborný asistent či mentor z klinické praxe je kvalifikovaným odborníkem ve svém oboru a má vhodnou přípravu pro pedagogické vedení studenta. Odborný asistent či mentor hodnotí studenta v Deníku odborné praxe, kde denně zaznamenává docházku studenta a plnění jednotlivých praktických výkonů. Při zahájení praxe na oddělení si odborný asistent či mentor stanovuje pedagogické cíle, které dokumentuje a vyhodnocuje společně se studentem v pedagogické dokumentaci, dále také vypracovává hodnocení studenta. Klinická pracoviště pro výuku jsou vybrána na základě platné legislativy. Jejich platnost a dodržování je smluvně zajištěno. Rozsah a obsah Odborné ošetřovatelské praxe 3 je vymezen studijním plánem (hodinový rozsah, odborná pracoviště) a harmonogramem TUL (časové rozvržení).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Klinická praxe pod dohledem
|
Výstupy z učení
|
Ošetřovatelská praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vysoké škole formou blokové výuky (přičemž jeden blok trvá vždy nejméně 1 týden). Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb a v domácím prostředí pacientů teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se formou přímé či nepřímé péče o pacienty, v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb a v domácím prostředí pacientů. Výuka probíhá pod vedením zdravotnických pracovníků oprávněných k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Studenti zaznamenávají činnosti, výkony a ostatní aktivity ošetřovatelské praxe do Deníku odborné praxe, který připravuje vysoká škola. Deník odborné praxe obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praxe. Pracoviště poskytovatele zdravotních a sociálních služeb pro výuku odborné praxe splňují splňovat požadavky stanovené příslušnými právními předpisy. Subjekty zajišťující výuku s poskytovatelem zdravotních a sociálních služeb mají praktickou výuku smluvně zajištěnou. Ošetřovatelské praxi předchází výuka odpovídajících teoretických předmětů.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
FZS/OOI1 a zároveň FZS/OPO1 a zároveň FZS/OPO2 a zároveň FZS/OOP2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická zkouška
Klasifikovaný zápočet: - docházka na praxi: 100% (řádně splněná a potvrzená v Deníku odborné praxe), v případě absence je nutné praxi nahradit po domluvě na daném pracovišti a s odborným asistentem Fakulty zdravotnických studií, - hodnocení vědomostí a dovedností za jednotlivá klinická pracoviště/oddělení, - vypracování a obhajoba ošetřovatelského shrnutí před zkušební komisí. Další požadavky na studenta: - platné očkování proti hepatitidě typu B, proškolení v BOZP a PO.
|
Doporučená literatura
|
-
GURKOVÁ, Elena. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1.
-
HALMO, R. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4811-5.
-
HERDMAN, T. Heather, KAMITSURU, S. Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018 - 2020. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-0710-0.
-
MIERTOVÁ, Michaela. Riziko pádu v ošetřovatelské praxi: u hospitalizovaných pacientů s neurologickým onemocněním. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0850-3.
-
MZČR. Věstník č. 5/2012. Metodický návod - hygiena rukou při poskytování zdravotní péče. Praha: MZ ČR, 2012.
-
POKORNÁ, Andrea a kol. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech: 2. díl. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9297-6.
-
POKORNÁ, Andrea a Romana MRÁZOVÁ. Kompendium hojení ran pro sestry. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3371-5.
-
POKORNÁ, Andrea. Úvod do wound managementu: příručka pro hojení chronických ran pro studenty nelékařských oborů. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6048-7.
-
VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5304-1.
-
VYTEJČKOVÁ, Renata a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
-
VYTEJČKOVÁ, Renata a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.
-
VYTEJČKOVÁ, Renata a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
|