Vyučující
|
-
Hájková Soňa, Mgr. M.Sc.
-
Murdychová Tereza, Ing.
-
Líbalová Monika, Mgr.
-
Kyrianová Alena, Mgr.
-
Horáková Lenka, Mgr. Bc.
|
Obsah předmětu
|
Praxe je orientována na oblast ambulantní a lůžkové péče a péče v domácím prostředí pacienta. Studenti se naučí poskytovat péči ve vlastním sociálním prostředí pacienta. Dále pak vykonávají činnosti ošetřovatelské péče dle svých kompetencí na pracovištích, která poskytují akutní standardní lůžkovou péči, akutní intenzivní lůžkovou péči, následnou lůžkovou péči, dlouhodobou lůžkovou péči, primární ambulantní péči, specializovanou ambulantní péči nebo stacionární péči. Praxe probíhá na pracovištích umožňujících upevnění kompetencí studentů na ambulantních i lůžkových pracovištích poskytovatele lůžkových zdravotních služeb, v zařízeních zaměřujících se na péči o ženu, akutní lůžkovou péči, pracovištích intenzívní a paliativní péče a pracovištích malých oborů. Pracoviště: - Pracoviště akutní péče (3 týdny) - Pracoviště vybraných klinických oborů (ORL, stomatologie, dermatovenerologie, oftalmologie, infekční) (2 týdny) - Pracoviště psychiatrické péče (2 týdny) - Pracoviště komunitní péče (2 týdny) Odborná ošetřovatelská praxe 6 probíhá na klinických pracovištích pod vedením odborného mentora či odborného asistenta. Mentor vede odbornou praxi v takové oblasti odborné praxe, ve které je odborníkem a zároveň v této oblasti zodpovídá za klinický dohled při praxi studentů. Odborný asistent či mentor z klinické praxe je kvalifikovaným odborníkem ve svém oboru a má vhodnou přípravu pro pedagogické vedení studenta. Odborný asistent či mentor hodnotí studenta v Deníku odborné praxe, kde denně zaznamenává docházku studenta a plnění jednotlivých praktických výkonů. Při zahájení praxe na oddělení si odborný asistent či mentor stanovuje pedagogické cíle, které dokumentuje a vyhodnocuje společně se studentem v pedagogické dokumentaci, dále také vypracovává hodnocení studenta. Klinická pracoviště pro výuku jsou vybrána na základě platné legislativy. Jejich platnost a dodržování je smluvně zajištěno. Rozsah a obsah Odborné ošetřovatelské praxe 6 je vymezen studijním plánem (hodinový rozsah, odborná pracoviště) a harmonogramem TUL (časové rozvržení).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Klinická praxe pod dohledem
|
Výstupy z učení
|
Ošetřovatelská praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vysoké škole formou blokové výuky (přičemž jeden blok trvá vždy nejméně 1 týden). Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb a v domácím prostředí pacientů teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se formou přímé či nepřímé péče o pacienty, v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb a v domácím prostředí pacientů. Výuka probíhá pod vedením zdravotnických pracovníků oprávněných k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Studenti zaznamenávají činnosti, výkony a ostatní aktivity ošetřovatelské praxe do Deníku odborné praxe, který připravuje vysoká škola. Deník odborné praxe obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praxe. Pracoviště poskytovatele zdravotních a sociálních služeb pro výuku odborné praxe splňují splňovat požadavky stanovené příslušnými právními předpisy. Subjekty zajišťující výuku s poskytovatelem zdravotních a sociálních služeb mají praktickou výuku smluvně zajištěnou. Ošetřovatelské praxi předchází výuka odpovídajících teoretických předmětů.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
FZS/OPO1 a zároveň FZS/OPO2 a zároveň FZS/OOP5 a zároveň FZS/OOI2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická zkouška
Zápočet: - docházka na praxi: 100% (řádně splněná a potvrzená v Deníku odborné praxe), v případě absence je nutné praxi naradit po domluvě na daném pracovišti a s odborným asistentem Fakulty zdravotnických studií, - hodnocení vědomostí a dovedností za jednotlivá klinická pracoviště/oddělení. Zkouška: - vykonání praktické zkoušky na klinickém pracovišti před zkušební komisí. Další požadavky na studenta: - platné očkování proti hepatitidě typu B, proškolení v BOZP a PO.
|
Doporučená literatura
|
-
GURKOVÁ, Elena. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1.
-
HALMO, Renata. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4811-5.
-
HERDMAN, Heather a Shigemi KAMITSURU (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2015 - 2017. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
MIERTOVÁ, Michaela. Riziko pádu v ošetřovatelské praxi: u hospitalizovaných pacientů s neurologickým onemocněním. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0850-3.
-
MZČR. Věstník č. 5/2012. Metodický návod - hygiena rukou při poskytování zdravotní péče. Praha: MZ ČR, 2012.
-
POKORNÁ, Andrea a kol. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech: 2. díl. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9297-6.
-
POKORNÁ, Andrea a Romana MRÁZOVÁ. Kompendium hojení ran pro sestry. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3371-5.
-
POKORNÁ, Andrea. Úvod do wound managementu: příručka pro hojení chronických ran pro studenty nelékařských oborů. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6048-7.
-
VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a A. ARCHALOUSOVÁ. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5304-1.
-
VYTEJČKOVÁ, Renata a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
-
VYTEJČKOVÁ, Renata a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.
-
VYTEJČKOVÁ, Renata a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
|