Předmět: Ošetřovatelský proces a potřeby 1

» Seznam fakult » FZS » FZS
Název předmětu Ošetřovatelský proces a potřeby 1
Kód předmětu FZS/OPP1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kyrianová Alena, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Úvod do předmětu, holismus, podstata holistického pohledu na člověka, holistická teorie vzniku nemoci, teorie stresu, základy psychosomatické medicíny a syndrom vyhoření 2) Potřeby člověka; Maslowova hierarchie potřeb; algoritmus uspokojování lidských potřeb; dynamika lidských potřeb 3) Fyziologické potřeby 4) Potřeba bezpečí a jistoty; potřeba lásky, přijetí, sounáležitosti 5) Potřeba uznání, úcty; potřeba seberealizace; potřeby umírajících Cvičení: 1) Holismus, nemoc jako náročná životní situace 2) Potřeby člověka, algoritmus uspokojování lidských potřeb 3) Vnímání zdraví a nemoci různými skupinami osob 4) Model Gordonové u zdravého a nemocného jedince 5) Praktické zhodnocení fyziologických potřeb 6) Praktické zhodnocení potřeb bezpečí a jistoty 7) Praktické zhodnocení potřeb lásky, přijetí a sounáležitosti 8) Praktické zhodnocení potřeb uznání a úcty; potřeb seberealizace 9) Bazální stimulace, kinestetická mobilizace a posouzení potřeb z hlediska Pesso-Boyden terapie

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Cvičení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Předmět Ošetřovatelský proces a potřeby 1-2 umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Zaměřuje se na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu. Umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v metodologii ošetřovatelského procesu.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Test

Klasifikovaný zápočet: - 80% účast na cvičeních, - splnění testu.
Doporučená literatura
  • DOSTÁLOVÁ, Olga. Péče o psychiku onkologicky nemocných. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5706-3.
  • HALMO, Renata. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4811-5.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Sestra a stres: příručka pro duševní pohodu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3149-0.
  • MANDINCOVÁ, Petra. Psychosociální aspekty péče o nemocného: onemocnění štítné žlázy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3811-6.
  • MELLANOVÁ, Alena. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5589-2.
  • NANDA Internacional. Ošetřovatelské diagnózy - definice a klasifikace 2015 - 2017. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • SIKOROVÁ, Lenka a Renáta ZELENÍKOVÁ. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012. ISBN 978-80-746-4210-4.
  • SIKOROVÁ, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském postupu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TÓTHOVÁ, Valérie. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a A. ARCHALOUSOVÁ. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5304-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr