Předmět: Ošetřovatelský proces a potřeby 2

» Seznam fakult » FZS » FZS
Název předmětu Ošetřovatelský proces a potřeby 2
Kód předmětu FZS/OPP2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kyrianová Alena, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Ošetřovatelský proces, získávání informací, hodnocení potřeb pacienta 2) Ošetřovatelská diagnostika, formulování ošetřovatelských diagnóz 3) Stanovení cílů, plánování ošetřovatelské péče 4) Realizace plánované ošetřovatelské péče, dokumentace 5) Hodnocení ošetřovatelské péče realizované sestrou Cvičení: 1) Praktické využití ošetřovatelského procesu 2)Ošetřovatelské hodnocení potřeb pacienta, formulování otázek k získávání informací 3) Tvorba ošetřovatelských diagnóz - řešení modelových situací 4) Práce s NANDA - diagnostickými systémy, vyvozování a zpracovávání ošetřovatelských diagnóz 5) Cíle a očekávané výsledky ošetřovatelské péče, realizace ošetřovatelských plánů 6) Modelové úlohy: Ošetřovatelské hodnocení potřeb pacienta dle modelu M. Gordon 7) Modelové úlohy: Stanovení ošetřovatelských diagnóz 8) Modelové úlohy: Plánování ošetřovatelské péče 9) Modelové úlohy: Realizace ošetřovatelské péče, vyhodnocení ošetřovatelské péče 10) Zhodnocení výsledků ošetřovatelských plánů, práce s dokumentací

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Cvičení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Předmět Ošetřovatelský proces a potřeby 1-2 umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Zaměřuje se na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu. Umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v metodologii ošetřovatelského procesu.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočet: - 80% účast na cvičeních, - vypracování (studentské) ošetřovatelské dokumentace dle modelové úlohy. Zkouška: - ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • DOSTÁLOVÁ, Olga. Péče o psychiku onkologicky nemocných. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5706-3.
  • HALMO, Renata. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4811-5.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Sestra a stres: příručka pro duševní pohodu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3149-0.
  • MANDINCOVÁ, Petra. Psychosociální aspekty péče o nemocného: onemocnění štítné žlázy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3811-6.
  • MELLANOVÁ, Alena. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5589-2.
  • NANDA Internacional. Ošetřovatelské diagnózy - definice a klasifikace 2015 - 2017. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • SIKOROVÁ, Lenka a Renáta ZELENÍKOVÁ. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012. ISBN 978-80-746-4210-4.
  • SIKOROVÁ, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském postupu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TÓTHOVÁ, Valérie. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a A. ARCHALOUSOVÁ. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5304-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr