Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Ošetřovatelský proces, získávání informací, hodnocení potřeb pacienta 2) Ošetřovatelská diagnostika, formulování ošetřovatelských diagnóz 3) Stanovení cílů, plánování ošetřovatelské péče 4) Realizace plánované ošetřovatelské péče, dokumentace 5) Hodnocení ošetřovatelské péče realizované sestrou Cvičení: 1) Praktické využití ošetřovatelského procesu 2)Ošetřovatelské hodnocení potřeb pacienta, formulování otázek k získávání informací 3) Tvorba ošetřovatelských diagnóz - řešení modelových situací 4) Práce s NANDA - diagnostickými systémy, vyvozování a zpracovávání ošetřovatelských diagnóz 5) Cíle a očekávané výsledky ošetřovatelské péče, realizace ošetřovatelských plánů 6) Modelové úlohy: Ošetřovatelské hodnocení potřeb pacienta dle modelu M. Gordon 7) Modelové úlohy: Stanovení ošetřovatelských diagnóz 8) Modelové úlohy: Plánování ošetřovatelské péče 9) Modelové úlohy: Realizace ošetřovatelské péče, vyhodnocení ošetřovatelské péče 10) Zhodnocení výsledků ošetřovatelských plánů, práce s dokumentací
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Předmět Ošetřovatelský proces a potřeby 1-2 umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Zaměřuje se na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu. Umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v metodologii ošetřovatelského procesu.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zápočet: - 80% účast na cvičeních, - vypracování (studentské) ošetřovatelské dokumentace dle modelové úlohy. Zkouška: - ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
DOSTÁLOVÁ, Olga. Péče o psychiku onkologicky nemocných. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5706-3.
-
HALMO, Renata. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4811-5.
-
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Sestra a stres: příručka pro duševní pohodu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3149-0.
-
MANDINCOVÁ, Petra. Psychosociální aspekty péče o nemocného: onemocnění štítné žlázy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3811-6.
-
MELLANOVÁ, Alena. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5589-2.
-
NANDA Internacional. Ošetřovatelské diagnózy - definice a klasifikace 2015 - 2017. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
SIKOROVÁ, Lenka a Renáta ZELENÍKOVÁ. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012. ISBN 978-80-746-4210-4.
-
SIKOROVÁ, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském postupu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
TÓTHOVÁ, Valérie. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a A. ARCHALOUSOVÁ. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5304-1.
|