Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Odborný úvod do problematiky, příjem, překlad, propuštění pacienta. Pacient, lůžko, ošetřovací jednotka. Vizita. Infekce spojené s poskytováním zdravotní péče, asepse, dezinfekce, sterilizace. Odborný úvod do problematiky hygieny pacienta. 2) Polohování, léčebná rehabilitace u pacienta, vysvětlení pojmu dekubitus a opruzenina, bandáže DK. Odborný úvod do problematiky fyziologických funkcí. 3) Vyprazdňování moče a stolice pacienta, odběry moče a stolice. 4) Odborný úvod do problematiky hydratace a výživy pacienta - všeobecný přehled. 5) Odborný úvod do problematiky aplikace léků. Oxygenoterapie. 6) Odborný úvod do problematiky infuzní terapie. Periferní venózní katetr, centrální žilní katetr. 7) Odborný úvod do problematiky odběrů, transportu, uchovávání biologického materiálu. Cvičení: 1) Úvod, ošetřovací jednotka, lůžko a jeho doplňující pomůcky, vizita, bariérová ošetřovatelská péče, antisepse, sepse, dezinfekce, sterilizace. 2) Ošetřovatelská péče při zajištění hygienické péče u dospělého pacienta. 3) Ošetřovatelská péče při zajištění hygienické péče u dětského pacienta (měření a vážení), aplikace tepla a chladu. 4) Polohování, léčebná rehabilitace u pacienta, bandáže DK, hodnotící škály, predilekční místa vzniku dekubitů. Základy kinestetické mobilizace. 5) Ošetřovatelská péče při zajištění fyziologických funkcí u pacienta. 6) Ošetřovatelská péče při zajištění vyprazdňování moče, cévkování, odběry moče. 7) Ošetřovatelská péče při zajištění vyprazdňování stolice. Odběry stolice, klyzma. 8) Ošetřovatelská péče u výživy a hydratace pacienta, zásady při podávání stravy a tekutin, sipping. 9) Postup při aplikaci léků (formou per os, i.d., s.c. i.m.). 10) Postup při aplikaci léků i.v., oxygenoterapie a inhalační techniky. 11) Postup při aplikaci infuzí, péče o venózní katetry. 12) Postup u odběrů biologického materiálu (stěry, výtěry, sputum, zvratky). 13 ) Postup u odběrů biologického materiálu (odběry krve).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 80 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět zařazen jako povinný předmět oboru, tvoří základ profesionálních dovedností. Výuka je jak teoretická, tak praktická. Umožňuje získat základní manuální zručnost, jistotu bezpečného a kvalitního provádění odborných výkonů u pacientů. Kvalitně provedený výkon respektuje individuální potřeby pacientů, zejména jejich potřebu pohodlí, úcty, jistoty a bezpečí.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test
80% docházka na cvičení splnění průběžných testů na 75% teoreticko-praktické přezkoušení
|
Doporučená literatura
|
-
Studijní opora k předmětu Ošetřovatelské postupy 2, interní materiál Ústavu zdravotnických studií TUL. 2014.
-
POKORNÁ, A., a kol. Ošetřovatelské postupy založení na důkazech: 2. díl. MU - LF, Brno, 2023. ISBN 978-80-210-7415-6.
-
POKORNÁ, Andrea a Alena KOMÍNKOVÁ. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech.. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6331-0.
-
VYTEJČKOVÁ, Renata a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
-
VYTEJČKOVÁ, Renata a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.
-
VYTEJČKOVÁ, Renata a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
|