Vyučující
|
-
Príkazský Vladimír, MUDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Úvod do oboru (historie a současnost, interdisciplinární postavení, problematika zdraví a jeho definice, preventivní medicína jako součást systému zdravotnictví, oblasti preventivní medicíny) 2) World Health Organization, Evropská unie, preventivní projekty, strategie, zdravotní politiky WHO a EU (Program Zdraví 21 - východiska, cíle, struktura, problémy při realizaci) 3) Současné programy primární a sekundární prevence; národní program zdraví, zdravotní politika ČR (základy, vývoj, struktura, problémy, regionální úroveň realizace, příklady) 4) Zdraví a jeho determinanty I - životní a pracovní prostředí 5) Zdraví a jeho determinanty II - životní styl (výživa, tělesná aktivita, kouření, alkohol, drogy, gambling, stres); sociálně ekonomické faktory 6) Ukazatele zdravotního stavu, zdravotnická statistika (monitoring zdravotního stavu jako východisko a ukazatel efektivity zdravotní politiky, druhy ukazatelů, studie a šetření zdravotního stavu, analýza a komunikace zdravotnických dat) 7) Intervenční programy (plánování, strategie, nástroje, meziresortní spolupráce a evaluace projektů, příklady dobré praxe - Zdravé město, Zdravá nemocnice, Zdravý podnik, Zdravá škola) 8) Prevence nejčastěji se vyskytujících neinfekčních nemocí I (diabetes mellitus II. typu, ICHS, hypertenze) 9) Prevence nejčastěji se vyskytujících neinfekčních nemocí II (nádory, osteoporóza, úrazy) 10) Prevence infekčních nemocí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Preventivní medicína podává znalosti a dovednosti z oblasti podpory a udržení zdraví, zdravého životního stylu, seznamuje s efektivním poskytováním informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit. Využívá poznatků z vědních oborů - lékařských, sociálních, pedagogických, psychologických. Je nedílnou součástí péče o zdraví. Umožňuje aplikaci získaných znalostí v dalším studiu.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Didaktický test
Klasifikovaný zápočet: - samostudium, - písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
Základní dokumenty WHO.
-
Zdraví pro všechny v 21. století. Praha: MZ ČR.
-
Zdraví 2020: národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: MZ ČR ve spolupráci s SZÚ, 2014. ISBN 978-80-85047-47-9.
-
FAIT, Tomáš, Michal VRABLÍK a Richard ČEŠKA. Preventivní medicína. Praha: Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-237-7.
-
MÜLLEROVÁ, Dana a Anna AUJEZDSKÁ. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2510-2.
-
ROSOLOVÁ, Hana. Preventivní kardiologie: v kostce. Praha: Axonite CZ, 2013. ISBN 978-80-904899-5-0.
|