Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Úvod do předmětu, holismus, podstata holistického pohledu na člověka, holistická teorie vzniku nemoci, teorie stresu, základy psychosomatické medicíny 2) Potřeby člověka; Maslowova hierarchie potřeb; algoritmus uspokojování lidských potřeb; dynamika lidských potřeb 3) Fyziologické potřeby 4) Potřeba bezpečí a jistoty; potřeba lásky, přijetí, sounáležitosti 5) Potřeba uznání, úcty; potřeba seberealizace; potřeby umírajících Cvičení: 1) Holismus, nemoc jako náročná životní situace 2) Vnímání zdraví a nemoci různými skupinami osob 3) Potřeby člověka, algoritmus uspokojování lidských potřeb 4) Model Gordonové u zdravého a nemocného jedince 5) Praktické zhodnocení fyziologických potřeb 6) Imobilizační syndrom - prevence 7) Praktické zhodnocení potřeb bezpečí a jistoty 8) Praktické zhodnocení potřeb uznání a úcty, potřeb seberealizace 9) Posouzení potřeb z hlediska Pesso-Boyden terapie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 64 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je nezbytnou součástí poskytování ošetřovatelské péče, včetně péče neodkladné. Umožňuje pochopit hlavní cíl profesionální ošetřovatelské praxe, tedy zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta, rodiny a komunity, procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu (metodologie ošetřovatelské praxe). Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb, zaměřuje se na reakce, projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, handicapovaných a umírajících.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Analýza výkonů studenta, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
Klasifikovaný zápočet: - 80% účast na cvičeních, - splnění testu.
|
Doporučená literatura
|
-
KOLÁŘ, Pavel a Renata ČERVENKOVÁ. Labyrint pohybu. 2018. ISBN ISBN 978-80-7429-.
-
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Sestra a stres: příručka pro duševní pohodu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3149-0.
-
MANDINCOVÁ, Petra. Psychosociální aspekty péče o nemocného: onemocnění štítné žlázy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3811-6.
-
MARKOVÁ, Monika. Sestra a pacient v paliativní péči. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3171-1.
-
NANDA Internacional. Ošetřovatelské diagnózy - definice a klasifikace 2015 - 2017. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
Otásková, Jiřina. Praktické využití ošetřovatelských diagnóz v NANDA doménách. 2007.
-
SIKOROVÁ, Lenka a Renáta ZELENÍKOVÁ. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012. ISBN 978-80-746-4210-4.
-
SIKOROVÁ, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvádnout. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3553-5.
-
ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském postupu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
Trachtová, E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. IDVZP Brno, 2018. ISBN ISBN 978-80-7013-.
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Sestry v nouzi. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2.
-
VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a A. ARCHALOUSOVÁ. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5304-1.
|