Předmět: Transkulturní ošetřovatelství

» Seznam fakult » FZS » FZS
Název předmětu Transkulturní ošetřovatelství
Kód předmětu FZS/TRO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Dudich Tomáš, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Úvod do předmětu, pojmový aparát, multikulturalismus a transkulturalismus, etnocentrismus, kulturní šok, migrace a multikulturní společnost v České republice, systém zdravotní péče o cizince 2) Specifikace verbální a neverbální komunikace v transkulturním ošetřovatelství 3) Model Giger a Davidhizar: Model kulturně ohleduplné a uzpůsobené péče; Model M. Leininger, Model Giger a Davidhizar: specifika při poskytování ošetřovatelské péče pacientům romské a ukrajinské minority 4) Model Giger a Davidhizar: Specifika poskytování ošetřovatelské péče pacientům křesťanského a pravoslavného vyznání 5) Model Giger a Davidhizar: Specifika poskytování ošetřovatelské pacientům s muslimským a židovským vyznáním 6) Model Giger a Davidhizar: Specifika poskytování ošetřovatelské péče Svědkům Jehovových; pacientům vietnamské a čínské minority a další Cvičení: 1) Ošetřovatelský proces v rámci transkulturního ošetřovatelství 2) Praktická aplikace modelu Leininger na vybrané minority 3) Praktická aplikace modelu Giger a Davidhizar na vybrané minority

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Cvičení, Samostudium studentů
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zabývá se vybranou pojmovou terminologií, multikulturní diagnostikou, základními charakteristikami a kulturou minoritních skupin. Zdůrazňuje transkulturní přístup sestry v ošetřovatelské péči, umožňuje pochopit odlišné hodnoty a přesvědčení pacienta.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Klasifikovaný zápočet: - samostudium, - aktivita na cvičeních, - ústní zkouška (pojmy, minorita).
Doporučená literatura
  • HLADÍK, Jakub. Multikulturní kompetence studentů pomáhajících profesí. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-426-2.
  • KUTNOHORSKÁ, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
  • SAGAR, Limbo. Transcultural Nursing Theory and Models: Applicaton in Nursing Education, Practice and Admiinistration.. Nes York: Springer, 2011. ISBN 978-0-8261-0748-0.
  • TÓTHOVÁ, Valérie. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-807387-645-6.
  • TÓTHOVÁ, Valérie. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a činskou minoritu. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8.
  • ZELENÍKOVÁ, Renáta. Transkulturní ošetřovatelství. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-549-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr