Předmět: Vývojová psychologie

» Seznam fakult » FZS » FZS
Název předmětu Vývojová psychologie
Kód předmětu FZS/VYP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gubová Terézia, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Determinanty psychického vývoje, vývojové periodizace (Freud, Erikson, Piaget, Mahlerová), průběh vývoje ( učení x zrání, kontinuitní x diskontinuitní), zmínka o některých vývojových zákonitostech ( diferenciace x integrace, vývojová regrese?) 2. Socioemocionální vývoj v raném věku a jeho význam, attachment, specifika mateřské a otcovské role, předškolní věk a jeho klíčové vývojové úkoly 3. Kognitivní vývoj s důrazem na učení, inteligenci, paměť ( Piaget, Vygotsikj, Brunner?), vztah kognitivní a socioemocionální vývoj 4. Předřečový a řečový vývoj, bilingvní vývoj a interkulturní senzitivita obecně, vliv neživých médií dneška na řečový vývoj 5. Nástup do školy, školní zralost a její kritické zhodnocení, příprava dítěte na školu ( dlouhodobá, krátkodobá, střednědobá), součinnost školy jako instituce, učitelů, žáků a jejich rodičů, adaptace na školu, 6. Mladší školní věk a osobnostní charakteristiky dítěte tohoto věku, umění učit se, práce s motivací žáka, morální vývoj ( Piaget, Kohlberg a další) 7. Pubescence a adolescence a osobnostní charakteristiky této vývojové etapy, vývoj identity, mezigenerační poselství, základní iterpersonální i intrapersonální konflikty tohoto období, biopsychosociální vývoj pubescenta a adolescenta 8. Jak zdárně překonávat krizová období psychického vývoje dítěte a dospívajícího, různé možnosti posilování resilience (odolnosti) dítěte

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Cvičení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává informace o ontogenezi vývoje psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných jedinců všech věkových skupin.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Test

Zápočet: účast na třech ze 4 možných termínů
Doporučená literatura
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
  • ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr