Předmět: Výzkum v ošetřovatelství

» Seznam fakult » FZS » FZS
Název předmětu Výzkum v ošetřovatelství
Kód předmětu FZS/VYS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Vávrová Andrea, Mgr. Ph.D.
  • Macháčková Vendula, Ing. MSc. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Vědecký výzkum a jeho specifika v nelékařských oborech, etika výzkumné práce, kritické myšlení, koncept praxe založené na důkazech 2) Technika práce s odbornou literaturou, formulace výzkumného problému, fáze výzkumu, projekt výzkumu v nelékařských oborech, výzkumné metody, stanovení výzkumného vzorku 3) Techniky sběru dat: rozhovor, dotazník, anketa, pozorování, kasuistika, experiment, studium písemných textů 4) Zpracování kvantitativních dat 5) Zpracování kvalitativních dat 6) Diskuze, závěry, sestavení výzkumné zprávy, diseminace výsledků, zásady pro tvorbu vědeckých článků, přednášek a dalších sdělení Cvičení: 1) Projekt výzkumu v nelékařských oborech, práce s relevantními zdroji 2) Stanovení výzkumných cílů, hypotéz a výzkumných otázek 3) Výzkumné metody, stanovení výzkumného vzorku, techniky sběru dat 4) Zpracování kvantitativních dat 5) Zpracování kvalitativních dat 6) Diskuze, závěry, sestavení výzkumné zprávy, diseminace výsledků

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Cvičení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předpokládá aplikaci znalostí a dovedností získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech a určitou úroveň schopnosti kreativity. Vede studenty ke kritickému vědeckému myšlení: pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Seznamuje je se základními kroky výzkumného procesu, výběrem vhodných metod, se zpracováním a vyhodnocováním výsledků.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Test

Klasifikovaný zápočet: - 80% účast na cvičeních, - seminární práce na zadané téma s obhajobou, - písemný test.
Doporučená literatura
  • BÁRTLOVÁ, S., P. SADÍLEK a V. TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCO NZO, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2.
  • HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0200-4.
  • HLAVATÝ, Tibor. Základy klinického výskumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5713-1.
  • KUTNOHORSKÁ, Jana. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4.
  • SIKOROVÁ, Lucie a Radka BUŽGOVÁ. Ošetřovatelský výzkum a praxe založená na důkazech. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-694-9.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
  • VÉVODOVÁ, Šárka a Kateřina IVANOVÁ. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4770-4.
  • ZVÁROVÁ, Jana. Základy statistiky pro biomedicínské obory. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1931-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr