Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Úvod do předmětu, pojem etiky a lékařské etiky 2) Historické kořeny lékařské etiky, současné nejdůležitější zdroje, z nichž lékařská etika vychází 3) Vztah práva a lékařské etiky; Listina lidských práv, lékařské kodexy, etické komise, informovaný souhlas, poučení nemocného, práva pacientů, společnost a lékařská etika 4) Etické problémy začátku života; etické problémy konce života, definice smrti, eutanázie, paliativní péče; hospic 5) Etika výzkumu; komunikace s pacientem, profesionální komunikace, etická komunikace v nelékařských zdravotnických oborech, problematika sdělování pravdy nemocnému 6) Etické problémy v jednotlivých oborech lékařství, diskuze nad základními etickými problémy Cvičení: 1) Charakteristika etiky, historické kořeny lékařské etiky 2) Praktická aplikace etiky 3) Etická problematika začátku a konce života, paliativní péče a hospic 4) Etická problematika výzkumu 5) Komunikace v nelékařských zdravotnických oborech 6) Etické problémy ve zdravotnictví, diskuze nad etickými problémy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení, Samostudium studentů
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s hodnotovým systémem tvořící základ profesionálního chování radiologických asistentů. Studenti získají vědomosti a dovednosti v lékařské etice, terminologii v širších souvislostech a v návaznosti na historické kořeny při přijímání nových poznatků v medicíně a nelékařských zdravotnických oborech. Studenti budou umět definovat význam povinné mlčenlivosti i význam práv pacienta na sebeurčení. Studenti se naučí vysvětlit základní principy etického kodexu v ošetřovatelství a dalších nelékařských zdravotnických oborech a budou se umět orientovat v trendech vývoje etiky u nás a ve světě a budou umět vést diskuzi o etických problémech.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Zápočet: - samostudium, - aktivita studenta při přednáškách a cvičeních, - 80% docházka na cvičeních.
|
Doporučená literatura
|
-
BUTTS, Janie a Karen RICH. Nursing Ethics: across the Curriculum and Into Practice. Sudbury: Jones and Bartlett, 2008. ISBN 978-0-7637-4898-2.
-
HEŘMANOVÁ, Jana a kol. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3469-9.
-
HUMENÍK, Ivan a Inocent-Mária V. SZANISZLÓ. Biomedicínsky výskum: právne, eticky, filozoficky. Bratislava: Eurokódex, 2012. ISBN 978-80-89447-73-2.
-
KUTNOHORSKÁ, Jana. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2.
-
KUTNOHORSKÁ, Jana. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4.
-
PENCE, Gregory E. The elements of bioethics. Boston: McGraw-Hill, 2007. ISBN 978-0-07-313277-8.
-
PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Etické problémy medicíny na prahu 21. století. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5471-0.
-
PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Etika a komunikace v medicíně. Grada: Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
-
ŠIMEK, Jiří. Etika klinického výzkumu a role etických komisí v jeho regulaci. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3397-5.
-
ŠIMEK, Jiří. Lékařská etika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5306-5.
-
TOMEŠ, Igor a kol. Rozvoj hospicové péče a její bariéry. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2941-4.
|