Vyučující
|
-
Príkazský Vladimír, MUDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Úvod do oboru (historie a současnost, interdisciplinární postavení, problematika zdraví a jeho definice, zdravotní gramotnost jako součást systému zdravotnictví), World Health Organization, Evropská unie, preventivní projekty, strategie, zdravotní politiky WHO a EU (Program Zdraví 2020- východiska, cíle, struktura, problémy při realizaci) 2) Současné programy primární a sekundární prevence; národní program zdraví, zdravotní politika ČR; zdraví a jeho determinanty - životní a pracovní prostředí, životní styl, sociálně ekonomické faktory - rizikové a protektivní faktory) 3) Intervenční programy (plánování, strategie, formulace cílů a volba cílové skupiny, nástroje, meziresortní spolupráce a evaluace projektů, příklady dobré praxe) 4) Efektivní edukační a intervenční strategie zdravotní gramotnosti v prevenci nejčastěji se vyskytujících nemocí 1 (diabetes mellitus II. typu, ICHS, hypertenze) 5) Efektivní edukační a intervenční strategie zdravotní gramotnosti v prevenci nejčastěji se vyskytujících nemocí 2 (nádory, osteoporóza, úrazy, duševní zdraví, orální zdraví) Cvičení: 1) Zdravotní gramotnost ve 21. století 2) Tvorba efektivní edukační a intervenční strategie zdravotní gramotnosti na vybraná onemocnění 1 3) Tvorba efektivní edukační a intervenční strategie zdravotní gramotnosti na vybraná onemocnění 2 4) Specifika edukace pacienta v jednotlivých věkových kategorií a sociálních skupin 5) Agrese, zneužívání, péče o osoby se specifickými potřebami a balneologie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek s důrazem na nejnovější vědecky ověřené poznatky týkající se zdravotní gramotnosti ve vztahu k podpoře zdraví. Poskytuje studentům ucelený přehled o standardním rozsahu zdravotní gramotnosti pro pacienty. Soustřeďuje se na získání znalostí o efektivních edukačních a intervenčních strategiích zdravotní gramotnosti. Umožňuje jim osvojení si kompetencí pro provádění edukací u pacientů všech věkových a sociálních skupin v oblasti životního stylu, redukce nevhodných návyků, péče o (domácí) prostředí, prevence nemocí, ošetřovatelské péče a bezpečného chování. Uvádí do problematiky agrese, zneužívání, péče o osoby se specifickými potřebami, balneologie.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test
Klasifikovaný zápočet: - 80% účast na cvičeních, - tvorba edukační a intervenční strategie a její obhajoba, - písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
Základní dokumenty WHO.
-
Zdraví pro všechny v 21. století, MZČR.
-
Zdraví 2020: národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: MZ ČR ve spolupráci s SZÚ, 2014. ISBN 978-80-85047-47-9.
-
BÁRTLOVÁ, Sylva. Zdravotní gramotnost u vybraných skupin obyvatelstva Jihočeského kraje. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-2712-201-1.
-
FAIT, Tomáš, Michal VRABLÍK a Richard ČEŠKA. Preventivní medicína. Praha: Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-237-7.
-
HAMPLOVÁ, Lidmila. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví: pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0568-7.
-
HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.
-
KUKLA, Lubomír. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
-
MÜLLEROVÁ, Dana a Anna AUJEZDSKÁ. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2510-2.
-
ROSOLOVÁ, Hana. Preventivní kardiologie: v kostce. Praha: Axonite CZ, 2013. ISBN 978-80-904899-5-0.
|