Předmět: Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství

» Seznam fakult » FZS » FZS
Název předmětu Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Kód předmětu FZS/ZPEO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Paukertová Zuzana, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání, pedagogické jevy a procesy v ošetřovatelské praxi 2) Edukace: základní terminologie, typy edukace, edukace v ošetřovatelství; role sestry v edukaci, kompetence sestry při edukaci, právní normy 3) Edukační proces: Sběr dat (neboli anamnéza) v edukaci; stanovení edukační diagnózy 4) Plánování, edukační cíle, edukační plán, edukační smlouva 5) Realizace edukačního procesu, fáze realizace edukačního procesu; hodnocení, edukační záznamy v praxi Cvičení: 1) Osobní zkušenosti s edukací v praxi - formou diskuze; učení, motivace; zásady realizace edukace, ukázky edukačních metod 2) Porozumění edukačních materiálům: Mistrikův vzorec, nástroje k porozumění materiálů 3) Realizace: individuální vs. skupinová edukace, edukační prostředí a prostředky 4) Specifika edukace: děti, geriatričtí pacienti, u pacientů s handicapem, v onemocnění 5) Vypracování edukačního procesu s vybranou diagnózou a použít edukační záznam

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Samostudium studentů
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Uvádí studenty do problematiky výchovy a vzdělávání, na kterém se budou po studiu ve specifických podmínkách své praxe podílet (při edukaci pacientů a jejich blízkých, ve zdravotní výchově obyvatel, při přípravě vzdělávacích akcí, v rámci vzdělávání zdravotnických pracovníků apod.). Hlavním cílem předmětu je, aby studenti porozuměli pedagogickým jevům a procesům v ošetřovatelské praxi a aby uměli pacienty účinně edukovat a dovedli na ně výchovně působit, a to s respektováním jejich vývojových i individuálních zvláštností.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Klasifikovaný zápočet: - 80% účast na cvičeních, - písemný test, - vypracování edukačního plánu pacienta s konkrétní diagnózou.
Doporučená literatura
  • DUŠOVÁ, Bohdana a kol. Edukace v porodní asistenci. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0836-7.
  • GURKOVÁ, Elena. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1.
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • MANDYSOVÁ, Petra. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5.
  • NEMCOVÁ, Jana. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta Martin, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • SVĚRÁKOVÁ Marcela. Edukační činnost sestry. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-726-2845-2.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
  • ŠULISTOVÁ Radka a Marie TREŠLOVÁ. Pedagogická a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr