Vyučující
|
-
Woleská Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Obranné mechanizmy: jejich základní rozdělení, nejčastější podoba obranných mechanizmů u nemocného jedince, vliv a význam obranných mechanizmů na chování nemocného jedince v procesu léčby, přístup k nemocnému jedinci a práce s ním. 2. Psychologická problematika dětského věku a dospívání: specifika jednotlivých období - novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, předškolní věk, mladší a starší školní věk - prepubescence, pubescence a postpubescence, adolescence. Specifika těchto období, jejich normalita a jejich psychopatologie. Reakce jedince dětského věku a dospívajícího jedince na nemoc. 3. Psychologická problematika dospělosti: základní charakteristiky dospělosti a rozdělení dospělosti, biologická zralost jedince, právní zralost jedince a sociální zralost jedince, normalita a psychopatologie dospělého věku. Reakce dospělého jedince na nemoc. 4. Psychologická problematika stáří (gerontologie): základní charakteristiky a vývojové ohraničení stáří, změny typické pro stáří, specifika stáří a proces stárnutí, normalita psychopatologie ve stáří, nemoci ve stáří. 5. Psychologická problematika smrti a umírání: základy thanatologie, poslední etapa života člověka, paliativní péče. Cvičení: 1. Obranné mechanizmy a chování jedince ve zdraví a v nemoci. 2. Psychologická problematika dětského věku a dospívání a specifika v reakcích a chování. 3. Psychologická problematika dospělosti - reakce a chování dospělého jedince. 4. Psychologická problematika ve stáří, poslední etapa života člověka. 5. Smrt a konečnost lidského bytí, komunikace s umírajícím a pozůstalými.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Předmět Zdravotnická psychologie 1-2 je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a vývojové psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test
Klasifikovaný zápočet: - 80% účast na cvičeních, - aktivní zapojení do výuky - četba doporučené literatury, - písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
-
BAŠTECKÁ, Bohumila a Jan MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
-
RAUDENSKÁ, Jaroslava a Alena JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2223-8.
-
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1.
|